Lengyelország lemondhat utolsó nagy szénerőmű-fejlesztési projektjéről, az ostrolekai létesítmény C blokkjának megépítéséről - adta hírül a Business Insiderl Polska a BiznessAlert internetes portálra hivatkozva. E szerint nem hivatalos döntés született az építési döntés visszavonásáról. Az 1000 megawatt kapacitású blokk lett volna az utolsó szénnel működő áramtermelő egység Lengyelországban. (Ez a paksi atomerőmű nettó teljesítményének mintegy fele.)
Néhány nappal korábban azt jelentette a lengyel sajtó, hogy az Ostrolenka szénerőmű C blokkjának megépítése az uniós klímapolitika miatt módosításra szorul - idézte a Business Insider Polska Jadwiga Emilewicz fejlesztési miniszter nyilatkozatát. Az erőmű építésének költsége akár hárommilliárd zlotyval (218 milliárd forint a budapesti 4-es metró építésének fele), 8-9 milliárd zlotyra mehet fel a tervezetthez képest.
Kapcsolódó
Nem tetszett
A BusinessAlert viszont úgy tudja, Mateusz Morawiecki kormányfő a kezdetektől ellene volt a szénerőmű bővítésének. Ha nem építik meg a blokkot, akkor az azt finanszírozó vállalatok legalább 900 millió zlotyt vesztenek, és kártérítést követelhetnek. A kormányban az okozhatja a legfőbb gondot, hogy Lengyelország északkeleti részén feltétlenül szükség van új áramtermelő létesítményre. Az más kérdés, hogy ennek vajon feltétlenül széntüzelésűnek kell-e lennie.
A fejlesztési miniszter ezzel egyidejűleg elismerte, hogy az áram megdrágulhat annak ellenére, hogy a kormánypárt a parlamenti választások előtt épp az áram árának befagyasztását ígérte. A cégek máris 30 százalékos emelésre számítanak, de a kormány szerint ez nem reális. Ugyanakkor az biztosra vehető, hogy nem lesz állami hozzájárulás a 2020-as áremelés hatásának mérséklése érdekében. A miniszter szerint a háztartások 5-7 százalékos áremelésre számíthatnak, az áramtermelő cégek pedig kártérítést kapnak a mesterségesen fékezett drágulás miatt jelentkező veszteségeik kompenzálására.
Külföldről sem kell
Lengyelország összesen 717 millió dollárt fizetett 2019 első 9 hónapjában a külföldi szén vásárlásért, miközben csökkentette behozatalát. Az év elején még úgy látszott, hogy átlépik a 20 millió tonnás importot, miután 2018-ban rekordmennyiséget, 19,7 millió tonna külföldi szenet vásároltak. Az év elején megugró behozatalt azonban visszaesés követte.
A legnagyobb szállító Oroszország maradt, amelytől 2018-ban csaknem 13,5 tonna szén érkezett, míg 2019-ben kilenc hónap alatt 8,02 millió tonna. Akkor az év első kilenc hónapjában 9,8 millió tonna volt az orosz import. Az Egyesült Államokból és Kolumbiából is kevesebb szén érkezett, míg Ausztráliából több. Az év utolsó negyede hozhatna ugyan változást, de a viszonylag meleg október azt sejteti, hogy 2019-ben nagyjából 2,5 millió tonnával kevesebb szenet importálnak a lengyelek, mint 2018-ban.
Nehéz helyzet
Ahogyan azt alig egy hete megírtuk: 2020 nem csak a szén, de az orosz gázhoz való viszony változása miatt is nehéz évnek ígérkezik a lengyel energiaiparban. Ennek legfőbb oka, hogy az orosz gázt egyre inkább amerikaira cserélő Lengyelországnak a Gazprom még sokáig keresztbe tehet. Távlatilag viszont az áram árának jelentős (további) növelése nélkül azt a nyár közepén megszellőztetett, tervezett menekülő utat se nagyon lehet majd járni, hogy a kieső szénerőmvek helyett a lengyelek atomerűműveket építenének - kapásból mindjárt hatot.