Az orosz állami gázcég által Európába eladásra szállított földgáz ára idén átlagosan 14 százalékkal csökken, miközben a Gazprom 8 százalékkal növeli a szállítandó energiahordozó mennyiségét. Ezer köbméterért a tavalyi 386,7 dollár helyett 360 dollárt kell majd fizetni a Gazprom európai partnereinek a gázért - tudta meg a Kremlhez közeli orosz újság.
Az Izvesztyija megjegyezte, hogy a monopolhelyzetben lévő orosz gázóriás sohasem szokta elárulni, mennyiért szállítja a földgázt az egyes európai országokba. Az Európai Bizottságnak sem sikerült mindeddig rábírnia a tagállamokat, hogy fedjék fel a Gazprommal kötött szerződés feltételeit. A külföldre eladott földgáz árára általában az úgynevezett "gázháborúk" idején derül fény, ahogy Ukrajna esetében is történt. Kijev tavaly 416-432 dollárt fizetett ezer köbméterenként az Oroszországtól vásárolt gázért.
Az orosz napilap Gazpromhoz közeli, név nélkül nyilatkozó forrása szerint 2012 első felében a cég átlagosan 413,1 dollárért adta el ezer köbméterenként a földgázt az európai országoknak. Öt állam esetében az ötszáz dollárt is meghaladta ez az ár, köztük például Lengyelországnak 525,5 dollárba került ezer köbméter orosz földgáz.
Dmitrij Alekszandrov az Univer Kapital elemző cég vezető munkatársa szerint nincsenek meg a gázár-csökkentés objektív piaci feltételei. A Gazprom pedig egyes országoknak fog kedvezményt adni.
A napilap Gazpromhoz közeli forrása szerint azonban a cég ebben az évben jelentős árcsökkenésre számít Európában. Felettébb nagy lesz a kedvezmény Svájc, Dánia, Bulgária, Lengyelország, Csehország, Bosznia-Hercegovina és Szlovénia esetében. Számukra a tavaly első félévi ár a negyedével csökken.
A Gazprom idén 140,5 milliárd köbméterről 151,8 milliárd köbméterre növeli a földgázszállítás mennyiségét, és 2015-ben el kívánja érni a 209 milliárd köbméteres szintet - tudta meg az Izvesztyija szintén a céghez közeli forrástól. Szakértők úgy gondolják, hogy ennek az optimista előrejelzésnek sincsenek meg az előfeltételei, mivel Európa gazdasága nem növekszik lényegesen, és az európai fogyasztók aligha fognak 30 százalékkal több gázt igényelni.