Határozottan veszít népszerűségéből a sör az USA-ban: 2007 és 2012-között átlagosan 2,3 százalékkal csökkent a folyékony kenyér különböző fajtáinak értékesítése. Ez több mint 4,8 millió hordós visszaesést fed - derült ki a MarketWatch összeállításából.
A kellemetlen tendencia legnagyobb vesztesei a vezető márkák. A Beer Marketer's Insights szakmai szervezet adatai szerint a kilenc legismertebb sörfajta több mint 25 százalékos hanyatlást szenvedett el az elmúlt öt évben. A Beer Marketer's összesítése szerint a vezető mákrák közé olyan sörök tartoznak, amelyekből évente legalább 600 ezer hordó kelt el 2007-ben vagy 2012-ben, és értékesítésük hanyatlása megközelítette a 30 százalékot.
Kevés a nagy múlt
A Labatt Blue fajta fogyasztása 2007 és 2012 között 28,3 százalékkal mérséklődött, tavaly 650 ezer hordónyi kelt el belőle. A Labatt sörfőző 1847-ben kezdett termelni és 1951-ben mutatta be Labatt Blue névre keresztelt termékét. Valaha ez volt a legnépszerűbb kandadai márka, ám ma egész Észak-Amerikában visszaszorulóban van: Kanadában csak a 4. a népszerűségi listán, az USA-ban a 40. Az Egyesült Államokban 2007-ben még 32. volt, Kanadában a 2000-es 10 százalékról ötre csökkent piaci részesedése.
A Budweiser értékesítése 28,8 százalékkal zuhant öt év alatt, 2012-ben 16,8 millió hordó kelt el belőle. Az 1876-ban bemutatkozott sörmárka volt az első, amelyet az USA teljes területén meg lehetett vásárolni. Évtizedeken át, a 2000-es évekig ez volt az amerikaiak első számú kedvence. Az Anheuser-Busch InBev tulajdonában lévő márka mára a harmadik helyre szorult a Bud Light és a Coors Light mögé. A visszaszorulás hátterében részben a könnyű sörök népszerűségének növekedése áll.
Elbukott próbálkozások
A Heineken Premium Light eladásai 36,7 százalékkal zuhantak, tavaly 440 ezer hordó fogyott ebből a fajtából. Szemben a Budweiserrel a Heinekennek nem jött be a könnyű sörök piacára tett kiruccanás. Ez a termék 2006-os bemutatása óta nem tudott lábra kapni. Talán az "import" és a "light" jelzők nem működnek jól együtt, talán egyszerűen arról van szó, hogy a Heineken fogyasztói nem díjazzák a könnyű söröket.
A Milwaukee's Best Light sörből 39,7 százalékkal fogyott kevesebb tavaly, mint 2007-ben, összesen 1,11 millió hordó talált gazdára. Ez a sörfajta a olcsóságával akar hódítani 1986-os bemutatkozása óta. A pénzügyi válság kirobbanása miatt rosszabb anyagi helyzetbe került emberek jobban vásárolták az ilyen söröket, ám a helyzet javulásával visszacsúsznak korábbi szintjükre. Ezen még a gyártó, a MillerCoors erőteljes reklámkampányai sem tudtak segíteni.
Meg nem értett csillagok
Az Old Milwaukee sörből 54 százalékos zuhanás után már csupán 400 ezer hordó fogyott tavaly. Ez a márka 1849-ben került először a sörbarátok asztalára, hosszú története során számos aranyérmet és más díjat nyert a sörfesztiválokon, ám ennek ellenére egyre népszerűtlenebb.
A Miller Genuine Draft eladásai 56,4 százalékkal zuhantak, 2012-ben már csupán 1,39 millió hordóval kelt el belőle. Az 1986-ban bemutatott sörfajta azzal operál, hogy nem pasztörizálják. Imázsa szerint friss, eredeti ízt kínál. Ez sem tette azonban népszerűbbé.
A Miwaukee's Best Premium 58,5 százalékos visszaesésével már dobogós. Tavaly 650 ezer hordót adtak el belőle. A több mint százéves múltra visszatekintő sört harminc éve kínálják az USA egész területén olcsó sörként. A prémium alatti szintű sörfajták árát az elmúlt években emelték a sörfőzők, abban bízva, hogy így átterelhetik drágább termékeik piacára a vásárlókat. Ezzel azonban nehezebb versenyhelyzetbe hozták olcsóbb söreiket.
Szimpla bukták
A Budweiser Select 61,5 százalékos hanyatlásával - 2012-ben 625 ezer hordó kelt el belőle - csak a második helyet tudta megszerezni a negatív listán. A 2005-ben bemutatott sörfajtában valamivel kevesebb kalória van, mint a Bud Lite-ban. Azzal hirdetik, hogy könnyű sör a sörkedvelőknek, ám bemutatkozása óta nem ér el sikereket. A Budweiser sokféle módon próbálja javítani a Bud szóval összekapcsolódó márkái eladásait. A Bud Select nem tartozik a sikeres kísérletek közé.
A Michelob Lightból 69,6 százalékkal kelt el kevesebb tavaly, mint 2007-ben. Összesen 350 ezer hordót értékesítettek belőle. A Michelob márka úgy, ahogy van süllyed - mondják szakértők. A Light fajtát 1978-ban mutatta be az Anheuser Busch egy európai márkáról mintázva a stílusát. Az elmúlt években ez volt a legnagyobb veszteséget elszenvedő márka - öt éve még több mint egymillió hordónyit gurítottak le belőle a torkukon az amerikaiak.