A Mercedes-Benz online hirdetési kampányának egy részét gyakrabban követték figyelemmel automatizált számítógépes programok, mint valós személyek - állítja a Financial Times (FT) a birtokába került dokumentumok alapján. A Rocket Fuel nevű technológiai cég, amely azt ígéri ügyfeleinek, hogy hirdetéseiket a lehető legszélesebb körben eljuttatja az internet felhasználóihoz, véletlenül csaló weboldalra is elküldte a reklámokat. A Rocket Fuel a múlt szeptemberben egymilliárd dollár tőkét söpört be a Nasdaqon első tőzsdei kibocsátásán.

A felfedezés tovább erősítheti azoknak a vészmadaraknak hangját, akik szerint szélsebes iramban terjednek a csalások az internetes hirdetési piacon. Az online reklámok értékesítésének értéke egyébként tavaly 15 százalékkal, 120 milliárd dollárra ugrott. A Mercedes-Benz esetében a sipisták megtalálására specializálódott, Telemetry névre keresztelt brit cég akadt a lopás nyomára. Az FT információi szerint vállalatot a német autógyártó bízta meg a vizsgálattal.

Vitatott minta

A Telemetry 356 ezer olyan megtekintést tekintett át, amelyeket a Rocket Fuel gereblyézett össze a Mercedesnek. A minta 57 százalékáról azt találta, hogy automatizált számítógépes programok "érdeklődéséről" van szó valós emberek kattintásai helyett. A Mercedes hivatalos állítása szerint a reklámkampány alatt kevesebb mint hat százalék volt a megkérdőjelezhető nézelődések aránya, és a Rocket Fuel visszatérítette az ezekért fizetett hirdetésközvetítési díjat.

Az nem derül ki az FT-nél landolt információból, hogy a Rocket Fuel tisztában volt-e azzal, hogy átverik. A cég szerint a Telemetry jelentése nem feltétlenül megbízható: részben kicsi mintán alapul, részben nem a forgalom tipikus részéből merítették az átvizsgált részt. A vállalkozás maga is ellenőrzi a kattintásokat és nem rest visszautasítani azokat, ha gyanúsnak találja a forrásukat.

Átverésmódszertan

A csalók azonban egyre kifinomultabb módszereket fejlesztenek ki az internetes hirdetők átverésére. A korszerű sipista szoftverek éppen úgy viselkednek, mintha egy valós személy szörfözne a hálón. A Telemetry azokat a nézelődéseket tartotta gyanúsnak amelyek öt kicsit internetszolgáltatótól érkeztek. A komputerek, amelyek rákattantak a hirdetésekre az asztali gépeken viszonylag ritkán használt Linux operációs rendszert futtatták, amelyek ráadásul Windowsnak és az Apple Mac gépein futó programnak álcázták magukat.

A svindler hálózat két brit tulajdonos kezében lévő weboldalakra terelte a fiktív reklámérdeklődést, amelyért cserébe a csalók besöpörhették a hirdetési díjat. Ezek a website-ok azóta felszívódtak.