Hosszú lejtmenet után ismét sebességbe kapcsolt az európai autóipar, augusztusban tizenhárom hónapnyi csökkenő tendencia után ismét nőtt az Európai Unióban az újautó-eladások száma éves összevetésben – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) közleményéből.

Az év nyolcadik hónapjában összesen 650.305 új autót regisztráltak, ami 2021 augusztusához képest 4,4 százalékos növekedés. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez az eredmény a pandémia előtt feljegyzett eladási számokhoz képest még mindig jelentős lemaradásnak számít.

A pozitív augusztusi eredményhez mind a négy kulcsfontosságú uniós piac hozzájárult: Olaszországban 9,9 százalékos, Spanyolországban 9,1 százalékos, Franciaországban 3,8 százalékos, Németországban pedig 3 százalékos növekedést regisztráltak. Magyarországon 3,6 százalékkal több új autót adtak el, mint az előző év azonos időszakában. A legkiugróbb eredmény Portugáliához köthető, 42,4 százalékos plusszal, a legnagyobb augusztusi visszaesést pedig a dánok produkálták 19,5 százalékos mínusszal.

Kép: ACEA

Az év első nyolc hónapjában az uniós autóeladások 11,9 százalékkal estek vissza éves viszonyításban. Olaszországban 18,4, Franciaországban 13,8, Németországban 9,8 és Spanyolországban 9,4 százalékkal. Magyarországon ebben az időszakban 1,2 százalékos csökkenést mértek 2021 első nyolc hónapjához képest.

Márkákra bontva a Volkswagen csoport büszkélkedhet augusztusban a legtöbb eladással, 159.405 autót adtak el, 7,9 százalékkal többet, mint 2021 augusztusában. A legkiugróbb növekedést pedig a Mercedes-Benz érte el 21,8 százalékkal nőttek az eladásaik 31.149-re éves összevetésben.

Korai lenne azonban elkönyvelni az augusztusi fellendülés láttán, hogy az európai autóipar kikászálódott a gödörből, hívta fel a figyelmet Gillian Davis, a Bloomberg Intelligence elemzője. A magas infláció, az emelkedő kamatlábak, a hanyatló fogyasztói bizalom és az új autók nagyobb megbízhatósága mind visszaszoríthatja a továbbiakban a keresletet.