A belga parlament egyhangúlag elfogadott határozatával megkettőzte az eddig érvényes 58 eurós (mintegy 18,5 ezer forint) büntetést a "forgalmat zavaró és nagy mértékben lassító" szabálytalanság esetében.
Az intézkedés a közlekedés terén az autósok körében gyakran tapasztalható helytelen magatartás elleni fellépés - mondta Benoit Godart, a belga közlekedésbiztonsági intézet (Vias) szóvivője.
Arra hívta fel a figyelmet, hogy a KRESZ nemcsak az autópályák középső sávjában való tartós haladást tiltja, hanem a jobbról való előzést is, amely szintén súlyos sőt, a biztonságot nagy mértékben veszélyeztető közlekedési kihágásnak számít. Szintén 116 eurós büntetés jár annak, aki a középső sávban lassabban haladó járművet a közlekedés gördülékenysége érdekében a szélső sávban, jobbról megelőz.
Úgy a kettő, mint a három sávos autópályán tartósan haladni a jobb oldali, szélső sávban szabályos. A szélső sávban a lassabban haladó autók közlekednek, ezért a középső és a legbelső sáv kizárólag előzésre szolgál.
Egy túlterhelt autópálya forgalma akkor gördülékeny, ha ezt a szabályt minden autós betartja, különben nem érvényesülnek az autópálya előzésre alkalmas sávjainak előnyei, és könnyen dugók alakulhatnak ki.
A hamarosan életbelépő jogszabály értelmében az említett szabálysértések miatt második alkalommal megbüntetett járművezetők jogosítványát is bevonhatják ideiglenesen - tette hozzá.
A tartósan középen haladás vétsége miatt az autópálya-rendőrség tavaly mindössze átlagosan napi hét feljelentést tett, holott a szabálytalankodók száma ennél sokkal nagyobb. Az autópálya közlekedési szabályainak betartását a jövőben több rendőr bevonásával fogják ellenőrizni. Sem a sebességmérő, sem a forgalmat figyelő rendőrségi kamerák, sem pedig a személyautókba szerelt fedélzeti kamerák felvétele alapján nem indítható eljárás - tette hozzá.
Lapunk pár éve írt arról, hogy a magyar autópályákon nem hoztak érdemi változást a jobbra tartási kötelezettségre figyelmeztető táblák. A Véda sebességmérők sem nézik ennek a szabálynak a betartását.