Az útdíj kérdése éppen nincs a német közvélemény és politika napirendjén, de ez nem meglepő. A parlamenti választások óta mindenki azzal van elfoglalva, hogy a pártok össze tudnak-e kalapálni valamilyen kormányzóképes koalíciót. Jelen állás szerint a konzervatív CDU/CSU pártszövetség a baloldali SPD-vel nagykoalícióban folytatja a kormányzást. Ahhoz, hogy ez biztos legyen, az SPD tagságának még jóvá kell hagynia a koalíciós szerződést - olvasható a portálon.
Azt a koalíciós szerződést, amelyben egy szó sem szerepel a személygépjárművekre bevezetendő útdíjról. Ez nagyon jó hír azoknak, akik nem szeretnék, ha az útdíjat bevezetnék. Az SPD legutóbb a CDU/CSU-val szavazott az útdíj bevezetéséről, azonban fenntartásaikat hangoztatták, és azt mondták, csak azért szavazzák meg az útdíjat, mert a bevezetése szerepel a koalíciós szerződésben. Az, hogy az új szerződésből kimaradt az útdíj, arra utal, hogy a felek legalábbis a lehetőségét nyitva akarták hagyni a felülvizsgálatának.
A CSU köti az ebet a karóhoz
2017 közepén Martin Schulz az SPD kancellárjelöltjeként azt nyilatkozta, ha az SPD megnyeri a választásokat, nem vezetik be az útdíjat. Az SPD nem nyerte meg a választásokat, viszont ha a tagság is úgy akarja, kormányon lesz. És bár Martin Schulz lemondott a párt vezetéséről, könnyen lehet, hogy az SPD tartani fogja magát az ígéretéhez. Ehhez csak a CDU/CSU ellenállását kell megtörni, a többi parlamenti párt végig élesen ellenezte az útdíjat.
A német útdíj 2019-es bevezetésének valószínűségét tovább csökkenti, hogy az Európai Bíróságon két eljárás van folyamatban ellene.
Olcsóbb lenne, mint a magyar tarifa
Korábbi elképzelések szerint egyébként az Euro 3-as vagy annál rosszabb benzinmotorok esetében 100 köbcentinként 6,5 eurót kellene leszurkolni, ám ha dízel kocsi áll a garázsban - ami a minapi lipcsei bírósági ítélet alapján amúgy is egy csapás -, akkor ebben a kategóriában 9,5 euró ugyanez a tétel. Amennyiben a tulajdonos Euro 6-os autót birtokol, akkor a kötelezettség csak 1,8 euró lenne benzin és 4,8 euró dízel esetében. A korábban ismertetett adatok alapján azonban minden kategóriában lenne egy maximum összeg, amely fölé a sarc nem mehetne. Ez 130 eurónál húznák meg, vagyis ennél többet egyik jármű után sem kellene fizetni. Ez ha kicsivel is - jelenlegi euróárfolyam mellett -, de elmaradna a magyarországi éves matrica árától.
A tavaly még formálódó rendszer szerint persze a külföldiek sem úsznák meg a dolgot. Az elszámolás hasonló módon történne, mint a hazai gépjármű-tulajdonosok esetében.