Fordulatot hoztak az őszi hónapok az újautó-piacon, Magyarországon és az Európai Unióban egyaránt. A számok első látásra sokkolónak tűnhetnek. Idén augusztusban ugyanis a magyar piacon 45 százalékkal több új autó talált gazdára, mint egy évvel korábban. Ezzel szemben Magyarországon szeptemberben több mint 7 százalékkal csökkentek az eladások, de októberben is mindössze alig több mint 5 százalékkal nőttek.
A szeptemberi és októberi adatokhoz hasonlóan gyenge számokra pedig évekkel ezelőtt volt példa a Datahouse adatai szerint. Egy-két kivételtől eltekintve ugyanis rendre két számjegyű bővüléssel zárta a különböző hónapokat a piac. Az uniós piacon augusztusban még 31 százalékos volt a többlet, amit szeptemberben bő 20 százalékos, októberben pedig több mint 7 százalékos hanyatlás követett. Azaz szinte egyik napról a másikra fékeztek nagyot a piacok.
Új bizonyítvány
Az augusztusi kiugrásnak és a szeptemberi és októberi megtorpanásnak lényegében technikai oka van, mégpedig az új fogyasztásmérési ciklusnak megfelelő, úgynevezett WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) tanúsítvány bevezetése és annak hiánya sok modellnél. Sok autó még nem rendelkezik ezzel az EU-szerte kötelezővé tett bizonyítvánnyal, pedig csak ennek megléte mellett szabad azokat eladni. Ahogy a WLTP-bevezetés visszafogta a szeptemberi eladásokat, ugyanakkor megdobta az augusztusiakat: akkor igyekeztek kiszórni a kereskedők a szeptemberi határidő miatt a WLTP-bizonyítvány nélküli autókat.
A WLTP bevezetésével elbúcsúzik a korábban sokat kritizált korábbi, a több mint húsz éve működő NEDC néven ismert módszer. Utóbbival az volt a probléma, hogy a valós fogyasztási adatoknál sokkal alacsonyabb értékeket írhattak bele a gyártók a prospektusokba. A magyar piacon a magánszemélyek körében legkelendőbb Suzuki Vitarába beépített motornál a régi fogyasztásmérés (NEDC) 5,1-5,7 litert jelzett 100 kilométerre, az új szabályok szerint azonban 5,7-8,9 liter, azaz 12-19 százalékkal "fogyaszt" többet ugyanaz az autó. A WLTP miatt a csak a katalógusokban szerepel magasabb érték, de ez nem jelenti azt, hogy ugyanaz az autó többet is fogyaszt. Csak azt, hogy a mindennapos használat során elért fogyasztás legalább köszönőviszonyban lesz a gyár által megadott értékekkel.
Kiugró számok jöhetnek
Nem egyik napról a másikra vezették be az WLTP-t, tavaly szeptember óta készülhettek rá a gyártók, de rengeteg modellnél kell elvégezni az új méréseket, az erre alkalmas laborok pedig teljes fordulatszámon dolgoznak, a jelek szerint ez sem elég. A WLTP mellé bejött még egy új mérés, az RDE, amely valós menetben mutatja meg egy-egy autó károsanyag-kibocsátást. Az RDE-t is bevezették, de csak 2021-től lesz kötelező minden újonnan eladott autóhoz mellékelni.
Összességében a gyártók igyekeznek mielőbb beszerezni a papírokat, ha ez megtörténik, akkor kedvezőbb adatok jöhetnek az új autók piacáról. Sőt, a tanúsítvány hiánya miatt elmaradt eladások hozzáadódnak majd az adott hónap menetrend szerinti eladásaihoz, így akár kiugró eladásokat is hozhat egy-egy hónap.