Az energiaipar cégei öt évvel ezelőtt azt hitték, hogy a folyékony gáz (lng) exportja lesz a következő nagy üzlet, amelyen vagyonokat kereshetnek. Akkoriban 90 új lng-termimál építését tervezték - ezekben a létesítményekben hűtik le folyékony, azaz tankhajókban szállítható halmazállapotúra a földgázt. Most úgy néz ki, hogy a világnak nincs szüksége ötnél több ilyen létesítményre - írja a Bloomberg.

Az IHS energiapiaci tanácsadó cég szerint minden húsz projektből egyet hozhatnak tető alá a fejlesztők 2015-ig. Az okok között szerepel, hogy olcsóvá vált a szén, gyengül az ázsiai gazdaságok kereslete és Japán visszatér a nukleáris energiához az áramtermelésben a 2011-es fukusimai katasztrófát követő leállás után. Ezért mérhetetlenül nagy kockázatot vállal az a befektető, aki úgy gondolja, hogy cseppfolyósított földgáz szállításából akar pénzt csinálni.

Fogyatkozó esélyek

Hacsak nem lesz az idei tél kirívóan hideg Ázsiában, akkor a világ lng-kínálata jövőre nagyobb lesz a keresletnél - állítja Trevor Sikorski, a londoni Energy Aspects Ltd. tanácsadó cég elemzője. Ausztráliában hét új cseppfolyósító üzemet állítanak üzembe a következő két évben. Ezt megelőzően az USA Louisiana államában a Cheniere Energy Inc. energiaszolgáltató már a folyó negyedévben beindítja saját lng-terminálját.

Az lng-ipar most arra játékra emlékeztet, amikor a résztvevőknek mindig eggyel kevesebb széket kell elfoglalniuk. Akinek nem sikerül, az kiesik. Sokkal több projekt indult el az elmúlt években, mint amennyit gazdaságilag racionálisan be lehet fejezni - hoz hasonlatot James Taverner, az IHS szakértője. Alig van esély bármilyen új fejlesztés elkezdésére 2020 előtt.

Fele se igaz

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA), az OECD tanácsadó szervezte négy éve azt állította, hogy az áramtermelő erőművekben használt földgáz iránti kereslet 16 százalékkal nő 2016-ra. Ehelyett ma már csak 11 százalékos pluszt jósolnak - és a befektetők "veszik az adást". Az Exelerate Energy LP elhalasztotta a Mexikói-öbölbe tervezett úszó termináljának építését, az Inpex Corp. egy ausztrál lng-projektet tolt el majdnem egy évvel 2017 harmadik negyedévéig.

Egyre nehezebb meggyőzni a pénzembereket és a befektetési alapokat, hogy komolyabb összegeket fektessenek újabb kapacitások kiépítésébe - foglalja össze a lényeget egy energiaipari szakértő. Az USA-ban tervezett 38 lng-terminál több mint a felét várhatóan soha nem építik meg - véli a Fitch Ratings és a Brookings Institution közös kutatócsoportja.

Napi.hu

Észak-Amerikában további 20 terminált terveztek, ám a zordabb időjárás miatt magasabbak az építési költségek, ezért az USA-ban tervezett beruházásoknál is kisebb a valószínűsége annak, hogy ezek megvalósulnak - vélik a Goldman Sachs szakértői.

Rossz hír Európának

Korábban úgy tartották számon a tengeri lng-szállítások lehetőségét, mint ami segít csökkenteni Európa kiszolgáltatottságát az orosz gáznak. A kelet-európai országok külön kérték az amerikai kongresszust, hogy nyisson utat a palagáz kivitele előtt. Ez azonban még akkor történt, amikor a gáz árát az olajéhoz kötötték, és az utóbbi hordójáért bőven száz dollár feletti összeget kellett adni.

Várakozások szerint a már megkezdett amerikai lng-projekteket befejezik. A továbbiakat azonban kérdésessé teszi, hogy a túlkínálat miatt bármilyen új szállítási szerződést nehéz lenne tető alá hozni. A tervezett beruházások felének megvalósulása is fenntartaná ezt a helyzetet 2025-ig véli Noel Tomnay az edingburgh-i Wood Mackenzie tanácsadó cég gáz- és lng-kutatásokkal foglalkozó részlegének vezetője.