A tagországok bel-, és igazságügyi minisztereinek luxembourgi tanácskozásán elfogadott módosítás célja az, hogy a 2010-es adatokhoz képest 2020-ig a felére, 2050-ig pedig közel a nullára szorítsa vissza a halálos kimenetelű közúti balesetek számát.
Az érvényben lévő irányelv felülvizsgálatával az uniós miniszteri tanács a jelenlegi szabályok hatályát kiterjeszti az autópályákra és a transzeurópai közlekedési hálózaton (TEN-T) kívüli egyéb országos főutakra is. A szabályokat azokra a városi területeken kívül eső utakra is alkalmazni kell majd, amelyek uniós finanszírozás felhasználásával épültek.
Kapcsolódó
A tagállamoknak legalább ötévente a teljes közúti hálózatukra kiterjedő biztonsági értékelést kell majd készíteniük az irányelv hatálya alá tartozó teljes úthálózatról a baleseti kockázatok értékeléséhez és a felvetődő problémák orvoslásához. Az első hálózati szintű közúti közlekedésbiztonsági felméréseket legkésőbb 2024-ig el kell végezni.
Az úthálózat közlekedésbiztonsági kezelésére irányuló eljárások során szisztematikusan figyelembe kell majd venni a gyalogosokat, a kerékpárosokat és más, úgynevezett veszélyeztetett úthasználókat is. A tanács közleménye szerint az unió területén 2017-ben bekövetkezett halálos kimenetelű közúti balesetek áldozatainak közel fele ugyanis veszélyeztetett úthasználó volt.
A jogalkotási eljárás a szabálymódosítás elfogadásával lezárult, az irányelv a kihirdetése után 20 nappal lép hatályba. A tagállamoknak ezt követően két év áll rendelkezésükre arra, hogy az irányelvet átültessék a nemzeti jogrendjükbe.