Elakadtak a kőolajszállítások a Barátság (Drúzsba) kőolajvezeték déli szárnyán, amely Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot látja el orosz olajjal - adta hírül a Bloomberg. A baljóslatú helyzet augusztus első napjaiban alakult ki, miután gondok adódtak az ukrajnai tranzitdíj kifizetésével - adta hírül az orosz Transznyefty PJSC vezetéküzemeltető vállalat.
A hírre természetesen tempósan emelkedni kezdett az olaj világpiaci ára: a londoni Brent több mint egy százalékkal, hordónként 98 dollárra drágult. Az olajpiaci kereskedők ugyanis azonnal átlátták, hogy ha a gázellátás után az olajszállítások is akadozni kezdenek, akkor tovább mélyülhet Európa energiaválsága.
Fizettek, de mégsem
A Reuters azt írja, hogy a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán augusztus 4. óta nincs orosz olajáramlás, miután az ukránok a Moszkva által ki nem fizetett tranzitdíjra hivatkozva elzárták a vezetéket. Az orosz Transneft azt állítja, hogy ő már július végén elutalta az ukrán félnek az augusztusi tranzitbért, de az összeg július 28-án az visszaérkezett azzal, hogy az utalás nem hajtható végre. A tranzakciót bonyolító orosz Gazprombank szerint a pénzt az európai uniós szankciók miatt nem tudták a célba juttatni.
A Barátságon keresztül olajat kapó Csehország, Szlovákia és Magyarország kapott hosszú haladékot az orosz olaj vásárlására az európai uniós bojkott ellenére, mondván nincs tengeri kikötőjük, ahonnan más forrásból származó importot fogadhatnának.
Az ukránok azonban egyelőre nem szólaltak meg az ügyben. Így az is elképzelhető, hogy az oroszok csak kifogásokat közölnek, miért nem szállítanak - hasonlóan az Északi Áramlat 1-en történő gázszállítások minimalizálásához. Az mindenesetre árulkodó, hogy miközben az orosz jelzés szerint lassan egy hete nem érkezik olaj a vezetéken, erről az ismételten történelmi rekordnyereséget közlő Mol - amely a hatalmas árrését éppen a Drúzsbán érkező olajnak köszönheti - egyáltalán nem kommunikált.
Bezuhant a Mol árfolyama
Az elzárt vezetéken Magyarország, Szlovákia és Csehország számára történtek szállítások, az átlagos forgalom napi 250 ezer hordó volt. A Reuters megkereste az ügyben érintett cégeket, de sem a Mol, sem a PKN Orlen, sem pedig az Ukrtransnafta eddig nem reagált. (A Mol közben reagált a hvg.hu-nak. "A Molnak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is" - válaszolta a megkeresésre a magyar olajtársaság.)
A Budapesti Értéktőzsdén a Mol-részvények is reagáltak: a 11.30-kor napi csúcson (2932 forint) kötött kontrakt után az olajipari cég papírjának árfolyama zuhannikezdett. Jelenleg az esés megközelítette az 5 százalékot. A Mol-papírok árfolyama most éppen 2784 forinton áll.