A korábban elhangzott háromnegyed éves becslés helyett fél év alatt elkészülhet a Budapestet és Belgrádot összekötő gyorsvasút kiépítésének megvalósíthatóságai tanulmánya - jelentette az In Serbia hírportál. A 160 kilométer/órás tempóban száguldó járatokat ígérő projektről Aleksandar Antic szerb közlekedési miniszter tárgyalt a China Railway Corportaion képviselőivel.
A fejlesztésről hétfőn állapodott meg Orbán Viktor miniszterelnök Li Ko-csiang kínai és Ivica Dacic szerb kormányfővel. Antic elmondta, hogy a két lehetőséget vizsgálnak: az első, reálisabbnak látszó megoldás az lenne, ha modernizálnák a meglévő Budapest-Belgrád vasúti pályát, a második lehetőség egy teljesen új, nagy sebességű vonatoknak épülő pálya kiépítése lehet.
4-es metró még egyszer?
A miniszter elmondása szerint a munkálatok finanszírozásához Kína abból a 10 milliárd dolláros (7,35 milliárd euró) alapból fog hozzájárulni, amelyből a 16 kelet-közép-európai országban végrehajtandó kínai befektetéseket akarják finanszírozni. Antic nem tudta megmondani, hogy Szerbia hogyan tudja kivenni a részét a költségek fedezéséből, de azt leszögezte, hogy figyelembe fogják venni az ország eladósodottságát.
A miniszter szerint emellett azzal is számolniuk kell, hogy a régióban egyetlen országnak sincs tapasztalata a vasútvonalak korszerűsítésével kapcsolatos koncessziós szerződések megkötésével kapcsolatban. A meglévő vonal átépítése Belgrádtól a szerb határig 885 millió euróba, onnan Budapestig további 1,5 milliárd euróba kerülne - idézett becsléseket a szerb internetes portál.
(A magyarországi szakasz 450 milliárd forintos költsége valamivel több annál a 425 milliárdnál, amennyibe Tarlós István főpolgármester márciusi Index-interjúja szerint a 4-es metró kerül. Az első metrószerződés 195 milliárdos költségről szólt - a szerk.)