Súlyosan veszélyeztetné az amerikai légitársaságok üzleti lehetőségeit, a munkavállalóik állásait és a cégek európai partnereit is, ha igaznak bizonyulna az a néhány nappal ezelőtti hír, miszerint az Emirates légitársaság mintegy meghosszabbítaná Dubaj-Budapest járatát New Yorkba - kezdi drámai felütéssel elemzését a huffingtonpost.com hírportál.
Ez a lépés újabb bizonyítéka lenne annak, hogy az arab cég masszív állami támogatásra támaszkodva növeli részesedését a légi közlekedési piacon. Korábbi becslések szerint az Emirates 2004 óta összesen 6,8 milliárd dollár szubvenciót szívott fel az Egyesült Arab Emírségek adófizetőinek pénzéből, ami sérti a légi közlekedés szabad piacát szabályozó Open Skies egyezmény előírásait.
Ez gyanús
Az első kérdés, ami felmerül, hogy mi az üzlet a Dubaj-Budapest-New York járatban. A hírportál szerint semmi. Az Emirates aligha képes ezt nyereségesen üzemeltetni. Először is Budapest az európai célállomások rangsorába a 22. helyen áll, forgalma egy tizenötöde a legnagyobb - londoni - piacnak. Másodszor a magyar főváros és az USA közti légi járatok története enyhén szólva nem nevezhető sikersztorinak.
A 2012-ben csődbe ment Malév 2008-ban adta fel New York-i járatát. Az amerikai Delta Air Lines 2005 nyarától 2011-ig repülte ezt az útvonalat, majd az American Airlines hét hónapig próbálkozott 2011-ben. A tény, hogy egyetlen hagyományos cég sem volt képes pénzügyileg sikeres járatokat indítani, önmagában felveti a kérdést: mit remél ettől az útvonaltól az Emirates?
Régi szabály
A légi közlekedés szabadságát biztosító, több mint hetvenéves nemzetközi jogszabálycsomag egyik fontos eleme az úgynevezett Fifth Freedeom alapelv. Ez lehetővé teszi, hogy a légitársaságok szabadon üzemeltessenek járatokat két külföldi ország között, feltéve, hogy az útvonalak kiindulópontjai a cégek saját országában vannak.
Erre a szabályra azért volt szükség, mert néhány évtizede a repülőgépeknek viszonylag sűrűn le kellett szállniuk, hogy üzemanyagot vegyenek fel. Ezért a légitársaságok csak úgy tudtak hatékonyan tevékenykedni, hogy a Fifth Freedom biztosította joggal élve helyi utasokat is szállítottak külföldi országok között. Ezzel ugyanakkor megjelentek versenytáraik hazai piacán.
A modern gépeknek nem kell sűrűn leszállniuk, ezért a légitársaságok ritkán élnek a Fifth Freedom nyújtotta lehetőséggel. Nem így az Emirates, amely növeli az ilyen típusú, menet közben leszálló járatait.
Ez is gyanús
Nem is lenne ezzel semmi baj, ha nem merülne fel a gyanúja annak, hogy az arab légitársaság csak állami támogatásának köszönhetően tudja üzemeltetni ezeket a minden bizonnyal veszteséges járatokat, amelyek elszívhatják az utasokat az állami hátszél nélkül működő cégek elől.
Az Emirates 2013-ban elindított egy Dubaj-Milánó-New York járatot (Milánó kétszer akkora repülőtéri forgalmat bonyolít le, mint Budapest), amivel gyakorlatilag az amerikai és európai légitársaságok Milánó-New York járataival szemben támasztott versenyt. Miután a cég gépei naponta háromszor teszik meg a Dubaj-New York távolságot, aligha indokolja az olasz város közbeiktatását, hogy üzemanyagot kell felvenniük.
A GRA tanácsadó cég nemrégiben megjelent tanulmányának becslése szerint a New York-Milánó útvonalak az Emirates számos veszteséges járatai közé tartoznak. A GRA szerint az Öböl menti légitársaságok 23 USA-ba tartó járatából 19 csak viszi a pénzt.
Röhögnek a markukba
Magyar nézőpontból persze van ráció az Emirates tervében. Jelenleg nincs közvetlen amerikai járat Budapestről, és olyan cég sincs, amely indíthatna ilyet. Miért ne hívnák meg az arab légitársaságot, hogy segítségen erősíteni az üzleti és idegenforgalmi kapcsolatokat.
Az amerikai vállalatok viszont nem fognak örülni, mert ez eltérítheti az amerikai-magyar forgalmat, amelyet ma helyi partnerereikkel, európai csomópontok közbeiktatásával ők bonyolítanak le. A Delta Air Lines az Air France KLM-mel Párizson és Amszterdamon, az American a British Airways-Iberiával Londonon és Madridon keresztül, a United a Lufthansa-csopottal közösen kínál járatokat a Magyarországról indulóknak, illetve ide érkezőknek.
Ha ezek utasszáma csökken, akkor veszteségessé válhatnak, ráadásul az amerikai cégek hazai piaca is veszélybe kerül, mert légi járataikat arra építik, hogy az USA-ban begyűjtik az utazókat, illetve az Európából érkezőket szétszórják az országban.
Eszükbe sem jutna
A huffingtonpost.com arra a következtetésre jut, hogy állami támogatás nélkül eszébe se jutna az Emiratesnek, hogy olyan veszteséges járatokat indítson, mint amilyenek minden bizonnyal a Budapest és New York között közlekedő gépek.
Egy évvel ezelőtt az említett három nagy légitársaság és hét szakszervezet az Obama-adminisztrációhoz fordult azzal a kéréssel, hogy tegyen valamit a piaci játékszabályok betartatásáért. Az elmúlt 12 hónap szócsépléssel telt el, ám a hírportál szerint cselekedni kéne, mielőtt az Emirates és a többi arab légitársaság - kihasználva a jogi kiskapukat és az állami támogatást - még jobban eltorzítja a piaci versenyt.