Ahogy a kőolaj ára rendületlenül menetel a 100 dollár/hordós szint felé, amire 2014 közepe óta nem volt példa, kettős veszély fenyegeti a világ országait: az infláció további erősödése és a gazdasági növekedés lefékeződése - írja a Bloomberg. A világ nagy jegybankjai satuba szorultak: ha emelik a hitelköltségeket, akkor ugyan lassíthatják az inflációt, ám egyben keresztbe tennének a növekedésnek. Mindez még megdöbbentőbb annak tükrében, hogy két évvel ezelőtt egy pillanatra nulla alá csökkent az olaj ára.
A Bloomberg Economics Shok modellje szerint ha a kőolaj február végére eléri a hordónként 100 dolláros szintet - szemben a 2021 végi 70 dollárral -, akkor az USA-ban és Európában fél százalékkal lesz magasabb az infláció 2022-ben. JPMorgan Chase & Co. arra figyelmeztet, hogy hordónként 150 dollár felé közeledve a világgazdasági növekedés stagnálásra váltana és az infláció hét százalékra szökne fel.
A kőolajért nagyjából másfélszer többet kell fizetni most, mint egy évvel korábban, részben a járvány miatt bevezetett lezárások feloldását követő gazdasági fellendülés, részben az Ukrajna körüli geopolitikai felszültség, részben az ellátási láncok szakadozottsága miatt. Ezekkel a tényezőkkel szemben csak az iráni atomalku felújításának némileg javuló esélyei enyhítik az áremelkedési nyomást.
Goldman Sachs Group Inc. szerint az olajár a harmadik negyedévre érheti el a 100 dollár/hordós magasságot, ami 50 százalékkal hajtja fel az inflációt, átlagosan hat tizedpontot adva hozzá, miközben a feltörekvő országok az átlagosnál rosszabbul járnának. Az IMF nemrégiben emelte idei inflációs előrejelzését a fejlett országokra vonatkozóan 2,3 százalékról 3,9 százalékra, míg a feltörekvők esetén 5,9 százalékot jósolnak.
Korlátozások jöhetnek Magyarországon
Eközben a magyar sajtó azt próbálja kitalálni, milyen következményei lehetnek a benzinár befagyasztásának a 480 forint/literes szinten. A 24.hu idézi az mfor.hu cikkét, amely elismétli a szakértők és a szakmai szervezetek figyelmeztetését, miszerint rengeteg benzinkút-üzemeltető fog becsődölni amiatt, hogy nem igazíthatja a világpiaci árakhoz a saját üzemanyagárait. A kőolaj árának eddigi emelkedése miatt 480 forint helyett valójában 520-550 forint közötti fogyasztói ár lenne indokolt.
A shopokban árul áruk után kapott bevétel, amit az árak emelésével növelhetnek, egyáltalán nem ellentételezi a veszteségeiket, sok szolgáltatónak nincs is shopja. A Mol már korábban jelezte, hogy átvenné a nehéz helyzetbe kerülő kutak egy részét. (Egy, a Napi.hu megbízásából készült Pulzus-kutatásból az is kiderült a napokban, hogy a megkérdezettek 63 százaléka úgy gondolja, a kormánynak inkább adócsökkentéssel kellene enyhítenie az autósok terhein, nem pedig a vállalkozásokra terhelni az árbefagyasztás miatti különbözetet.)
Összességében szakértők szerint számítani kell felhasználói oldalról arra, hogy előfordulhatnak olyan esetek, amelyekben mennyiség korlátozásokat vezetnek be egyes kutaknál, miközben az sem kizárt, hogy kényszerűségből jelentős számban fognak benzinkutak bezárni, bár nem feltétlenül végleg. Az biztos, hogy az ország lakói közvetve vagy közvetlenül, előbb vagy utóbb meg fogják fizetni a mesterséges és a valós ár közötti különbséget, mert az importált nyersanyagból készült üzemanyagot elfogyasztják.