Hiába kérte a westminsteri képviselők egy része, hogy a brexittel kapcsolatos válsághelyzet miatt hosszabbítsák meg a parlament ülését, a brit képviselők az elfogadott ügyrendnek megfelelően december 21-ével megkezdték év végi pihenőjüket. A brexitig kevesebb mint 100 nap van hátra és nem szavaztak a kormány kilépési tervéről, így nem tudni, mi történhet, ha ezt elutasítaná a törvényhozás - kezdi a jövő évi lehetőségeket fürkésző cikkét a Bloomberg. Theresa May miniszterelnök ígérete szerint a január 14-ével kezdődő héten voksolhatnak.

Mindez azt jelenti, hogy minden teljesen nyitott a brexittel kapcsolatban. Egymással homlokegyenest ellenkező forgatókönyvek is elképzelhetőek, ám a szavazásig csak az elmúlt hetek meddő vitája folytatódhat. A londoni parlament a január 7-én kezdődő héten kezdi újra tárgyalni a kormány brexitjavaslatát, amelynek benyújtási határideje január 21. - a kormányfő ezt hozta előre egy héttel. Az Egyesült Királyság a dolgok jelenlegi állása szerint így vagy úgy 2019. március 29-én kilép az Európai Unióból.

Halasztás

Az első forgatókönyv, amit a Bloomberg cikkírói felvázolnak éppen arról szól, hogy a március végi dátum nincs kőbe vésve, azaz elképzelhető, hogy az Egyesült Királyság kéri a kilépés elhalasztását. A brexitről ugyan törvény rendelkezik és May korábban azt mondta, hogy nem tartaná helyénvalónak ennek felülvizsgálatát, ám ez egyben azt jelenti, hogy nem is zárta ki ezt a lehetőséget.

Az ezzel kapcsolatos politikai tapogatózás a jövő év elején kezdődhet, ha továbbra is úgy tűnik, hogy a kormányjavaslat nem megy át a parlamenten, és a brit politikai elitnek időre lesz szüksége, hogy kitalálja, mi legyen ezután. A hosszabbításhoz hozzá kell járulnia az EU-nak. Szakértők szerint ennek nem lenne akadálya, ha nem szimpla időhúzásról lenne szó, hanem valamilyen komoly belpolitikai aktusra, például az újabb függetlenségi népszavazás lebonyolítására kellene időt adni a briteknek.

Feltámadás

A kormány brexittervének parlamenti elfogadása reménytelennek látszik, ám May számtalanszor volt már hasonló helyzetben, és még mindig ő a miniszterelnök. A javaslatot első körben szinte biztosan elutasítja a törvényhozás, ám a kormány újra beviheti a T. Ház elé, például miután az EU-tól kap néhány látszólagos engedményt, amelyeket a tagállamok vezetői mondjuk egy januári rendkívüli uniós csúcsértekezleten szavazhatnak meg.

Ha a kormánypárti többség nem is lenne meg, az ellenzéki Munkáspárt megesküdött arra, hogy nem hagyja a szigetországot megállapodás nélkül kizuhanni az EU-ból, mert az munkahelyek ezreinek elvesztésével járó gazdasági válságot okozna. Ezért igennel voksolhatnak, ellensúlyozva a nemmel szavazó kormánypárti kollégáik elutasítását.

A nagy kérdés persze az, hogy ez esetben a kormányt támogató észak-ír unionista párt (DUP) beváltaná-e fenyegetését, miszerint, ha átmegy a parlamenten a brexitterv, akkor megbuktatja a kabinetet.

A DUP-nak elfogadhatatlan a válási megállapodásnak az a része, amely szerint ha az Egyesült Királyság és az EU 2020 végégi nem tud megállapodni egy új kereskedelmi egyezményről, akkor a szigetország az EU-s vámunió, Észak-Írország ezen belül az egységes európai piac része maradna, azaz az utóbbi szabályozási szempontból elválna a többi brit tagállamtól. Így lehetne fenntartani az ír-észak-ír határ jelenlegi jelképes státusát, ám a DUP-nak ez túl magas ár.

Referendum

A következő lehetséges 2019-es brexitforgatókönyv, hogy a kormány javaslata végleg kimúlik. Ezért Theresa May kénytelen lenne feladni ellenállását az újabb népszavazással szemben, és vonakodva azt javasolná, hogy a megállapodás nélküli brexit, illetve a kormány válási terve között választhassanak a szavazók. Ezt követően minden bizonnyal rákényszerítenék, hogy három kérdés legyen a szavazólapon: az előbbi kettőn túl felkerüljön a kilépés dátumának elhalasztása is.

A miniszterelnök ezzel a váltással azt kockáztatná, hogy a Munkáspárt a brexiter torykkal összefogva megbuktatja a kormányt, mert mindkét fél abban bízna, hogy egy előrehozott választás neki kedvező eredményt - vagy munkáspárti, vagy elszánt kilépéspárti kormányt - hozna. Másrészt persze ez sem lenne rizikómentes lépés, mert a szavazók emiatt döntésképtelen, kétbalkezes balfékeknek láthatnák parlamenti képviselőiket, és ennek megfelelően voksolhatnának a választáson.

Választás

Számos forgatókönyv lezajlásának vége lehet, hogy két éven belül a második rendkívüli választást is kiírják az Egyesült Királyságban. May is megléphetné ezt, ha úgy látná: inkább egy újabb választás jöjjön, mint egy újabb népszavazás. Pártja brexiterei az ellenzékkel együtt szintén elegen vannak, a választás kikényszerítéséhez és a DUP is bedöntheti a kormány, ha átáll az ellenzékhez. Ha az ország a megállapodás nélküli válás felé tart, a maradáspárti toryk is összeállhatnak az ellenzékkel a kormánybuktatáshoz, bár ennek kicsi az esélye. Az új választás miatt biztosan életbe lépne az első forgatókönyv: a kilépés elhalasztása.

Összeomlás

A megállapodás nélküli brexit akkor következhet be, ha a politikusok annyira belefeledkeznek az alkudozásba, hogy kifutnak az időből, mielőtt tehetnének valamit a súlyos gazdasági következményekkel járó forgatókönyv elkerülésére. A brexiterek úgy vélik, van néhány lehetőségük arra, hogy megakadályozzák a parlamentet abban, hogy megakadályozza a válási megállapodás nélküli válást. A törvényhozásban jogi-eljárási huzavona kezdődhet, amivel kapcsolatban csak egy biztos: mindkét félnek kiváló jogászai vannak.