Járművenként 40 másodpercnyi átlagos vámvizsgálati idő még nem befolyásolná a doveri várakozási időt - írja a University College London (UCL) egyetem a brit közlekedési minisztérium számára összeállított jelentésében.
Egypercnyi vizsgálat azonban már 6-8 órás torlódást okozna kedden, szerdán és csütörtökön, a legforgalmasabb három napon, 70 másodperces vámellenőrzés esetén pedig 1200-2724 közé lenne tehető a feltorlódó kamionok száma, és ez már hatnapos várakozást jelentene. Az a kamionos, aki ebbe a sorba hétfőn beáll, szombat délután jutna át a kontinensre.
Korántsem ez az első figyelmeztetés arra, hogy ha a brit EU-tagság a brexit feltételeiről szóló megállapodás nélkül szűnik meg, és emiatt tételes vámvizsgálatok kezdődnének az EU-val folytatott kereskedelemben, az komoly forgalmi fennakadásokkal járhat.
Az Iperial College London egyetem nemrégiben elvégzett vizsgálata kimutatta, hogy ha a francia oldalon minden egyes teherjárművet négypercnyi vámvizsgálatnak vetnek alá, az a brit oldalon, a Dover kikötőjébe vezető autópályán csúcsidőben 47 kilométeres torlódást okozna.
A brit kormány hatásvizsgálatai azt mutatják, hogy a vámellenőrzések hirtelen bevezetése okozta fennakadások akár hat hónapig is jelentősen korlátozhatnák a két legnagyobb angliai exportkikötő, Dover és a közeli Folkestone kapacitásait.
A brit üzleti szektor szereplői a beérkező szállítmányok esetleges késedelme okozta komoly veszteségek kockázataira is felhívták már a figyelmet.
A japán Honda autóipari konglomerátum brit érdekeltségének szakértői a londoni alsóház nemrégiben tartott meghallgatásán elmondták: a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek a kamionok az uniós beszállítóktól származó részegységekkel, és a raktárakban mindössze egynapi termeléshez szükséges készlet van. Ha a kontinensről érkező részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme 850 ezer font (305 millió forint) halmozott éves veszteséget okozna a cégnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.
A brit kormány a múlt év végén bejelentette, hogy kompkapacitásokat bérelt arra az esetre, ha nem lépne érvénybe a brexit feltételrendszeréről szóló megállapodás, és emiatt fennakadások keletkeznének a nagy-britanniai áruellátásban.
A közlekedési minisztérium 107,7 millió font (több mint 38 milliárd forint) értékben a francia Brittany Ferries, a dán DFDS és a brit Seaborne Freight hajózási társaságokkal kötött szerződést havi félmillió tonna pótlólagos kapacitás biztosítására. Ez heti négyezer kamion szállítására elegendő pótkapacitást jelent.
A cél az, hogy ha a megállapodás nélküli brexit miatt Doverben fennakadások támadnának, legyen készenlétben elegendő kapacitás a forgalom átirányítására más nagy-britanniai kikötőkbe.