David Frost, aki kedden egy lisszaboni diplomáciai rendezvényen szólal fel, a londoni miniszterelnöki hivatal által főbb részleteiben előzetesen közzétett beszédében kijelenti: nehéz lesz igazán jó viszonyt kialakítani az EU-val, ha az unió ragaszkodik az Észak-Írország és Nagy-Britannia közötti kereskedelem jelenlegi szabályozásának fenntartásához. Ezek a szabályok most már komoly kockázatot jelentenek az észak-írországi rendezésről 1998-ban kötött nagypénteki megállapodásra és a megbékélési folyamatra - idézi a beszédet az MTI.
A brexit-ügyi államtitkár megerősíti azt a brit kormányzati álláspontot, hogy meg kell szüntetni az Európai Unió bíróságának (ECJ) joghatóságát az észak-írországi ügyekben. Az ECJ észak-írországi szerepe miatt a brit kormány nem tudja észszerű módon érvényesíteni az észak-írországi protokoll "nagyon érzékeny" elemeit, és ez "mélységesen kiegyensúlyozatlanná" teszi a protokoll működését. Frost a felszólalásban kijelenti azt is, hogy ha az EU nem mutat hajlandóságot az észak-írországi protokoll jelentős módosítására, a brit kormány kénytelen lesz aktiválni a protokoll 16. cikkelyét a nagypénteki egyezmény és a megbékélési folyamat védelmében.
A 16. cikkely meghatározza azokat a feltételeket, amelyek alapján London vagy az EU egyoldalú védelmi intézkedéseket tehet - például felfüggesztheti a protokoll egyes elemeinek hatályát -, ha úgy ítéli meg, hogy a megállapodás végrehajtása súlyos problémákhoz vezet. "Senkinek ne legyenek kétségei a helyzet súlyosságával kapcsolatban" - fogalmaz Frost.
London és az EU egyre élesebb vitája abból ered, hogy a brexit-megállapodáshoz fűzött 64 oldalas észak-írországi protokoll alapján Észak-Írország a brexit után is harmonizált viszonyrendszerben maradt az Európai Unió egységes belső piacával és vámuniójával. Így viszont a Nagy-Britannia és Észak-Írország közötti áruforgalmat eseti ellenőrzéseknek kell alávetni annak megakadályozására, hogy Észak-Írországból Írországba - vagyis az unió egységes piacára - ellenőrizetlen termékek kerüljenek be. Ez a megoldás az ára annak, hogy ezeket az ellenőrzéseket nem Észak-Írország és az Ír Köztársaság határán kell elvégezni.
Az észak-írországi megbékélésről kötött nagypénteki rendezési megállapodás egyik legfontosabb vívmányaként és a megbékélési folyamat egyik legfőbb szimbólumaként az Ír Köztársaság és Észak-Írország egykor katonai szigorral őrzött 499 kilométeres határán - amely a brexit óta az Egyesült Királyság és az EU egyetlen közös szárazföldi vámhatára - hosszú évek óta semmiféle fizikai ellenőrzés nincs. A brexit-tárgyalások során is az egyik elsődleges szempont volt egy olyan megoldás elérése, amely kizárja a fizikai ellenőrzés visszaállítását az ír-északír határon, és ezt a célt szolgálja az észak-írországi protokoll.
A brit kormány és az észak-írországi britpárti protestáns mozgalmak szerint azonban ez a rendszer az Egyesült Királyság területi és gazdasági integritását veszélyezteti.
Észak-Írország nem része Nagy-Britanniának, de vele együtt alkotja az Egyesült Királyságot a brit korona fennhatósága alatt.