Az Egyesült Királyság egyik legbefolyásosabb brit üzleti csoportja, a British Chambers of Commerce (BCC), azaz az ottani kereskedelmi kamara távozóban lévő elnöke, Adam Marshall (képünkön) meg van győződve arról, hogy a brexit "strukturális" kárt okoz az Egyesült Királyság vállalatainak azzal, hogy visszavetette külkereskedelmi tevékenységüket és növeli a költségeiket - írja a Bloomberg. Véleményét nem csomagolta udvarias szólamokba, azt mondta, nagyon határozottan visszautasít minden olyan hozzáállást, amely szerint a gondok pusztán átmeneti alkalmazkodási problémák az új üzleti környezethez a szigetország és az EU viszonyában.
Egyes vállalatok esetén az a pluszadminisztráció, amit az új vámhatár miatt kénytelenek voltak bevezetni, olyan költségtöbbletet okoz, hogy veszélyezteti a cégek további működését. A Bloomberg emlékeztet rá, hogy miután a brexit január elején de facto is megtörtént, a brit-EU kereskedelem már-már falnak ütközött, a szigetország vállalatainak kivitele 40 százalékkal zuhant januárban, majd vámháborúval fenyegető feszültség alakult ki az EU és az Egyesült Királyság között, mivel az EU-ból exportálnak koronavírus-vakcinákat a szigetországba, és nem pedig fordítva.
Johnson megmondta
Boris Johnson brit miniszterelnök és kormányának tagjai főként a pandémiát okolják a gazdasági kapcsolatokban mutatkozó zavarokért, illetve úgy vélik, hogy sok cég kénytelen raktárra termelni, ami szintén a kereskedelem visszaeséseként jelenik meg a statisztikákban. Marshall azonban egyértelműen visszautasítja ezt a magyarázatot. Szerinte elsősorban a brexit a felelős a visszaesésért. A BCC 465 vállalat megkérdezésével készített felmérést még februárban, amiből az derült ki, hogy a brit cégek gondokat tapasztalnak az EU-s vevőikkel folytatott kereskedelemben főként a plusz dokumentáció elkészítése, a megugrott költségek és a szállítási késedelmek miatt.
A brit kormányt az ilyesmi nem hatja meg. David Frost, aki a brit kormányban az EU-s kapcsolatokért felel, azt mondta március közepén, hogy az Egyesült Királyság és az EU között szállított áruk mennyisége már egy hónapja visszaállt a korábbi szintre. Marshall szerint óvatosan kell kezelni a kereskedelmi adatokat és nagyobb átláthatóságra, illetve őszinteségre lenne szükség, amikor a brexit hatásairól beszélnek.
Ha valaki azt mondja, hogy a szállítások visszatértek a normális szintre annak alapján, hogy mennyi teherautó mozog az országok között oda és vissza, akkor ezt nem tudom pontos mércének elfogadni - fejtegette. Azt is tudni szeretném, hogy valójában mennyi árut szállítanak ezek a járművek és mekkora az értéke a szállítmányoknak.
Bajban az agrárcégek
A BCC felméréséből az is kiderült, hogy a legnagyobb bajban az agrárvállalatok vannak, főként azok, amelyek élelmiszert és húst akarnak szállítani az uniós piacra. Ezeket különösen sújtja, hogy nem pusztán vámolniuk kell a termékeiket, hanem be kell szerezniük azokat az egészségügyi tanúsítványokat, amelyek igazolják, hogy megfelelnek az EU-s előírásoknak. Az ilyen áruval megrakott kamionok, amelyek a brexit előtt szabadon keltek át a Csatornán, többnapos késést szenvedhetnek el.
Külön probléma a második negyedévre vonatkozó import engedélyeztetése, mivel az év közepére remélhetően lecseng a járvány, ami utat nyithat a gazdasági fellendülésnek. Marshall korábban azt kérte, hogy a kormány halassza el ezeket az ellenőrzéseket, amelyek lelassítják a vállalatok működését és adjon több támogatás a cégeknek. Ahogy fogalmazott, a helyzet rossz, és még rosszabbá válhat.