A gazdaság szinte összes területét érintő koronavírus-járvány az uniós járműiparra is jókora csapást mért. A korlátozások miatt a tervezettnél jóval kevesebb jármű készült el.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) rendszeresen méri, hogy mekkora kiesést eredményezett a járvány a szektorban. Egészen konkrétan azt nézi, hány darab személyautó és könnyű, maximum 6 tonnás teherautó nem készült el az uniós és nagy-britanniai autógyárakban. Az első félévben a tervezettnél 3,6 millióval kevesebb jármű készült el. Azóta elkészült egy frissebb, az első háromnegyed évre vonatkozó statisztika. Szeptember végén már több mint 4 milliós mínuszban volt az ágazat.
SORREND | ORSZÁG | VESZTESÉG A JÁRVÁNY MIATT (DARAB) |
1. | Németország | 1 077 943 |
2. | Spanyolország | 754 978 |
3. | Franciaország | 416 149 |
4. | Egyesült Királyság | 324 460 |
5. | Olaszország | 284 765 |
6. | Csehország | 284 065 |
7. | Szlovákia | 193 435 |
8. | Lengyelország | 159 185 |
9. | Románia | 105 468 |
10. | Magyarország | 101 499 |
11. | Portugália | 72 209 |
12. | Svédország | 65 792 |
13. | Belgium | 48 494 |
14. | Ausztria | 37 322 |
15. | Hollandia | 34 379 |
16. | Szlovénia | 32 941 |
17. | Finnország | 30 932 |
Forrás: Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) |
Németországban látható a legnagyobb visszaesés, ami érthető, hiszen a legjelentősebb európai autógyártóról van szó, több mint 1 millió járművet nem tudtak legyártani az ottani üzemek. Magyarország a középmezőnyben szerepel, több mint 100 ezer autó hiányzik a szektorból.
A járványkezelésben különutas Svédország a kivétel a listán. Az első félévben a svéd járműipar több mint 67 ezres mínusznál tartott, szeptember végén "csak" közel 66 ezres volt a hiány, vagyis kicsit faragott a hátrányból. Miközben a többi országban növekedett a le nem gyártott autók száma.
Hol tartanak az eladások?
Az ACEA a koronasokk mellett rendszeresen publikálja az európai eladási adatokat is, amely szerint az uniós autópiacon az év első kilenc hónapjában alig több mint 7 millió személyautót adtak el, ez a koronavírus-járvány negatív hatásai miatt 29 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. A skandináv országok közül Svédország, Finnország és Dánia, valamint Litvánia megúszta az első háromnegyed évet 20 százalék alatti csökkenéssel. Magyarország is viszonylag jól szerepelt a 22 százalékos hanyatlással.
Ország | Autóeladások január-szeptember (darab) | Változás év/év (százalék) |
Finnország | 73 403 | -17% |
Dánia | 142 164 | -18% |
Litvánia | 28 260 | -18% |
Svédország | 202 644 | -18% |
Ciprus | 7 607 | -20% |
Luxemburg | 34 046 | -21% |
Magyarország | 90 091 | -22% |
Csehország | 148 319 | -22% |
Belgium | 333 607 | -24% |
Szlovénia | 43 232 | -25% |
Hollandia | 248 632 | -25% |
Németország | 2 041 831 | -25% |
Írország | 84 519 | -26% |
Lettország | 10 410 | -26% |
Szlovákia | 55 607 | -27% |
Lengyelország | 295 101 | -28% |
EU (összesen) | 7 058 090 | -29% |
Franciaország | 1 166 698 | -29% |
Ausztria | 180 639 | -30% |
Észtország | 14 246 | -31% |
Románia | 84 601 | -32% |
Olaszország | 966 017 | -34% |
Görögország | 60 046 | -35% |
Bulgária | 17 029 | -37% |
Spanyolország | 595 435 | -38% |
Portugália | 105 660 | -39% |
Horvátország | 28 246 | -45% |
Forrás: Európai Autógyártók Szövetség (ACEA) |
A legkomolyabb visszaesés a bulgáriai, a spanyol, a portugál és a horvát piacon történt, ezekben az országokban 38-45 százalékkal mérséklődtek az eladások.