A gyors házhoz szállítást nevezik, ultragyorsnak, gyors kereskedésnek, q-kereskedésnek (a quick-gyors szó után), azonnali szükségleteknek, ám hogy mi ragad rá végül az még a jövő zenéje. Az viszont biztos, hogy a gyors jelző kevés annak érzékeltetésére, milyen tempóban fejlődik ez az új szolgáltatás – írja a brit The Grocer kiskereskedelmi szakportál hírportál. Alig több mint egy év alatt a gyors szállítás dollármilliárdos nagyságú befektetői tőkét szerzett, előre tört a mindennapi ételszállításban és könnyen lehet, hogy ez még csak a kezdet – derül ki Brittain Ladd, az Amazon egyik korábbi vezetője szavaiból.
A számok beszédesek. Az App Radar számításai szerint idei harmadik negyedévben Európában hétmillióan töltötték le a gyorsszállítók szolgáltatásának igénybe vételéhez szükséges alkalmazásokat. Az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban tevékenykedő Gopuff házhoz szállító cég egymilliárd tőkét gyűjtött 2021 nyarán. A brit fogyasztók 35 százaléka az InMobi felmérése szerint úgy véli, hogy a gyors kiszállítás nyomán bezárhatnak a sarki kis boltok. A gyors szolgáltatást igénybe evők egyharmada ezzel helyettesíti a heti bevásárlást.
Az újfajta szolgáltatást, ami 15-30 percen belüli szállítást ígér a Fancy és Weezy cégek kezdték az Egyesült Királyságban 2021 nyarán. A vállalatok egy számjegyű millió fontos tőkével indultak, az előbbi cég az egyetemi diákságot, az utóbbi az egészségtudatos, elfoglalt fogyasztókat és a szülőket célozta meg. Azóta mindkét céget felvásárolták olyan később indulók, akiknek vastagabb a bukszája. A Weezyt a török Getir vette meg, amely hazájában hangolta be szervezetének működését 128 millió dollár tőkét gyűjtve befektetőktől.
Meghízott üzletág
A Gorillas, amely márciusban érkezett a szigetországba, csak októberben egymilliárd dollárra növelte tőkéjét, majd novemberben az amerikai Gopuff lépett a brit piacra hasonló tőkeerővel felvásárolva a Fancyt és a Diját. Mindennek eredményeként az IGD tanácsadó cég 1,4 milliárd fontra értékelte a teljes brit gyors szállítási piacot. Ha mindazok, akik szemeznek az ágazattal elindítják hasonló szolgáltatásukat, akkor az üzletág gyorsan ennek az értéknek a duplájára nőhet.
Mindez nem hallgattatta el azokat, akik kételkednek az újdonság jövőjében. Devan Hughes, a személyes vásárlási alkalmazásokat kínáló Buymie alapító-igazgatója úgy véli, „naiv várakozásokon” nyugszik az a feltételezés, hogy a gyors szállítás elérheti a nagy áruházláncok üzleti nagyságát és hatékonyságát. Szerinte a járvány miatt bevezetett korlátozások táplálták a piacát, ami túlfűtötté vált. Így a kereslet iránta éppen olyan gyorsan elillanhat, amilyen gyorsan jött.
Hüm-hüm vagy bumm-bumm
A befektetési boomot azzal magyarázza, hogy sokan nem akarták elszalasztani a lehetőséget, nem akartak lemaradjanak valami újról, ami esetleg nagyot szólhat, azaz egyfajta aranylázról volt szó. Emellett a korlátozások nyomán lefagyott tőkepiacon - ami alacsony kamatokkal párosult - bőséges volt a pénzkínálat, ami befektetési lehetőségeket keresett. Ezzel együtt nem vitatja, hogy van helye ennek a szolgáltatásnak, a kérdés az, hogy mekkorára nőhet.
Az InMobi felmérése szerint a brit városlakóknak csak 12 százaléka akarja kipróbálni az újdonságot, kérdés, mennyien maradnak tartós felhasználók.
A legnagyobb kérdés tehát nyitott: mi lesz a jövője az azonnali szállításnak. Az Amazonnál tapasztalatokat szerző Ladd úgy véli, sztenderddé válik ez a szolgáltatás. Ahogy az Amazon képes volt rászorítani az ágazatot, hogy a másnapi kiszállítást luxus helyett normává tegye, úgy a gyors szállítás is sztenderddé fog válni az élelmiszer-áruházaknál. A fogyasztók akarata fog érvényesülni ezen a téren és ők gyors házhoz szállításra vágynak.
A mi a helyzet a magyar piacon
Magyarországon a legnagyobb futárcégek közé tartozó Foodpanda és a Wolt is beszállt a villámgyors élelmiszer-kiszállításba. Mindkét cégnek van saját "boltja", raktára, ahonnan kiviszi a megrendelt termékeket.
Emellett a Foodpanda a Tescóval és a Pennyvel működik együtt, a Wolt pedig bizonyos CBA-boltok szállít csomagokat a megrendelőknek.