A pandémia hatására egyébként egyre többen fizetnek elektronikusan, a magyar bankok adatai szerint csökkent az ATM-ek forgalma a készpénzkifizetési oldalon, miközben a bankkártyás vásárlások száma és értéke évek óta folyamatosan emelkedik. A hivatalos jegybanki adatok szerint az idei első félévben 447 millió alkalommal vásároltak kártyával összesen 3557 milliárd forint értékben, előbbi 5 százalékos, utóbbi pedig 17 százalékos növekedést jelent éves szinten.
A kártyás vásárlások száma 5 százalékkal nőtt, az érteke pedig 17 százalékkal. Ez a növekedés elmarad a korábbi években látott tempótól, részben azért, mert a koronavírus-járvány első hullámában elrendelt korlátozások miatt egyszerűen kisebb volt a forgalom a boltokban, éttermekben és sok más szolgáltatónál. A forgalomban lévő készpénz mennyisége azonban még így is nagyon magas: az MNB hivatalos adatai szerint július végén ugyanis már megközelítette a 7 ezer milliárd forintos szintet. Ez történelmi rekordot jelent, GDP-arányosan pedig körülbelül 15 százalékos arányt képvisel, ami nemzetközi összehasonlításban nagyon magas szintet jelent.
Úton vannak a készpénzmentesség felé a svédek
Nemzetközi összevetésben egyébként Svédország az egyik legjobb példa. A skandináv ország a legjobbak közé tartozik: nagyon közel van a készpénzmentességhez. Jonas Hedman, a Copenhagen Business School professzora és szerzőtársai által tavaly publikált kutatás konkrét időpontot is megadott. Eszerint Svédországban 2023. március 24-ére eltűnik a készpénz a gazdaságból.
Egy elméleti becslés szerint addigra olyan alacsonyra csökken a svédországi készpénzhasználat, hogy pazarlás lenne a készpénzelfogadáshoz szükséges infrastruktúrát továbbra is fenntartani. A készpénz fenntartása ugyanis rengeteg pénzbe kerül, Magyarországon például százmilliárdos költséget jelent, azaz jelentős összeget lehetne spórolni nemzetgazdasági szinten a készpénz visszaszorításával.
Jelentősen csökkent a készpénz mennyisége
Svédországban egyre kevesebb üzlet fogad el készpénzt, a bankokban pedig főleg az ATM-ekből lehet készpénzhez jutni. A befizetőautomaták száma sokkal kevesebb, olyan automatából pedig még kevesebb van, amely a pénzérméket is tudja kezelni.
A svéd jegybank, a Riksbank tanulmánya szerint az országban gyorsabban esik a forgalomban lévő készpénz mennyisége mint bármely más országban: 2009 és 2019 között 43 százalékkal csökkent az állomány. Ebben az időszakban egyedül még Norvégiában tapasztaltak csökkenést, ott ez 23 százalékos volt.
Áramszünet, hamisítók, technikai problémák
A készpénz teljes elhagyása azonban még itt is problémákat okozhat. A svéd jegybank tanulmánya szerint leginkább a vidéken élőknek vagy az idősebbeknek jelenthet kihívást a készpénz nélküli létezés, ráadásul az elektronikus fizetés során technikai problémák is felléphetnek.
Míg a 25-44 évesek közül csak 30 százalék azok aránya, akik negatívan ítélik meg a készpénz visszaszorulását, addig ez az arány a 65-84 évesek között már 54 százalék. Az idősebbek ráadásul gyakrabban fizetnek készpénzzel. Hasonlóképpen, a vidéken élők közül kerülnek ki a legtöbben azok, akik nem tudnának jelenleg készpénz nélkül meglenni.
A készpénz nemcsak vidéken, de technikai problémák - például egy áramszünet - esetén is jól jön. Erre az ATM-ek sem kínálnak megoldást, mert szintén árammal működnek és internetelérésre is szükségük van. A svédek több mint fele ütközött már technikai problémába, amikor kártyával akart fizetni.
A készpénz egyre ritkábban való használata a hamisítóknak is kedvezhet: a jegybank szerint egyre több hamis pénz jelenhet meg a forgalomban, ugyanis, ha az emberek elszoknak a bankjegyektől, akkor nehezebben tűnik fel nekik egy-egy hamisítvány.
Digitális kirekesztettség és krízishelyzetek
Természetesen fontos a digitális kirekesztettséggel küzdő társadalmi csoportok segítésére is. Egy törvénymódosításnak köszönhetően 2021. január 1-jétől a lakosság legfeljebb 0,3 százaléka kerülhet olyan helyzetbe, hogy 25 kilométernél többet legyen kénytelen utazni a készpénzfelvételhez és legfeljebb 1,22 százaléka utazhat 25 kilométernél többet pénz befizetéséhez. Azonban az a pénzintézeteken múlik, hogy ezeket a szolgáltatásokat milyen formában biztosítják.
Az elektronikus fizetés nemcsak áramszünet vagy egyéb technikai probléma esetén ütközhet nehézségekbe, hanem válságok idején is. Az alapvető szolgáltatások fenntartása és az alternatív megoldások kidolgozása válsághelyzetben a svéd jegybank feladata.