A kormány csütörtöki tájékoztatása szerint nem új repülőgépről van szó, hanem a brit királyi légierő (RAF) egyik Airbus A330 Voyager mintájú, légi üzemanyag-utántöltésre kialakított gépét alakítják vissza polgári használatra, egyszeri 10 millió fontos (csaknem 4,5 milliárd forintos) költséggel.
A Downing Street számításai szerint ezzel a megoldással évente hozzávetőleg 770 ezer fontot (340 millió forintot) lehet megtakarítani. Egy chartergép igénybe vétele ugyanis óránként átlagosan 6700 fontba, az RAF repülőgépének üzemeltetése ugyanakkor óránként 2 ezer fontba kerül.
David Cameron miniszterelnök szóvivője a BBC-nek csütörtökön elmondta: a repülőgép megmarad az RAF katonaszürke színeiben és ha a kormányfő vagy miniszterei éppen nem használják, akkor továbbra is alkalmazható eredeti feladatára, vagyis a légi utántöltésre. A szóvivő szerint annyi változik, hogy beépítenek 158 ülést és feltörhetetlen kommunikációs rendszert telepítenek a gépre. Az átalakított repülőgépet a királyi család tagjai is használhatják majd.
Hosszú évek óta húzódó vita ért véget
Már több mint egy évtizede, Tony Blair volt munkáspárti miniszterelnök hivatali idejében felmerült, hogy saját használatú repülőgépet kellene beszerezni a brit kormányfő és miniszterei számára annál is inkább, mivel állítólag Nagy-Britannia a hét vezető ipari hatalom csoportjában (G7) az egyetlen ország, ahol nincs külön repülőgép a kormánytagok utaztatására.
A köznyelv annak idején már el is nevezte a tervezett különgépet "Blair Force One"-nak, az amerikai elnök által használt repülőgép, az "Air Force One" mintájára, ám a tervet végül Blair saját pénzügyminisztere - egyben ádáz riválisa és későbbi utódja -, Gordon Brown a költségvetési források szűkösségére hivatkozva sikeresen megfúrta.