Az alsóház üzleti, energiaügyi és iparstratégiai bizottságának (BEIS) 38 oldalas elemzése szerint a brit élelmiszer- és italgyártó ágazat teljes exportjának 50 százaléka öt országba irányul, és ezek közül négy az EU tagja. A feldolgozott élelmiszereket és italféléket előállító szektor a brit GDP-hez 28,8 milliárd fonttal járul hozzá, tavalyi exportjának értéke 22 milliárd font volt.
A szektor közvetlenül 400 ezer alkalmazottat foglalkoztat, egyharmaduk külföldi EU-tagállamokból érkezett - áll az alsóházi bizottság jelentésében. A tanulmány szerint az élelmiszer- és italtermékek feldolgozási folyamata gyakran több EU-tagállam területén folyik, és a köztes termékek többször is megjárják az utat Nagy-Britannia és a többi uniós feldolgozási helyszín között, mielőtt eljutnának a vásárlókhoz.
Kapcsolódó
A jelentés összeállításához meghallgatott iparági cégek közül a Diageo azt közölte a bizottsággal, hogy ha a brit EU-tagság megszűnése után a cég mindegyik kamionjának csak 15 percet kell várakoznia például Észak-Írország határán, az a vállalatnak önmagában évente 1,3 millió font (több mint 460 millió forint), a beszállítóknak potenciálisan ennél is nagyobb többletköltséget okoz - írta az MTI.
Korábban a Honda autógyár brit érdekeltségeinek szakértőit azt elmondták: a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek az uniós beszállítóktól származó részegységeket szállító kamionok, és a raktárakban mindössze egynapi termeléshez szükséges készlet van. Ha pedig a kontinensről érkező részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme 850 ezer font (több mint 300 millió forint) halmozott éves veszteséget okozna az üzemnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.