Újabb csapást mért a brit kormány a szigetország szállítmányozóira és kereskedőire, akik ha készen is állnak a brexitre, tehetetlenek a kormány mulasztásával szemben. Legújabban azzal, hogy a kiszivárgott információk szerint nem lesz kész 2021. január 1-re az a logisztikai rendszer, amely az EU-ból kilépő Egyesült Királyságban a munkájukhoz elengedhetetlen. Azt, hogy a SMART Freight rendszer nem lesz kész a Brexitre, maga a Logistics UK teherszállítási szövetség közölte.
Arról értesültünk, hogy a kormány által várt SMART Freight rendszer valószínűleg nem lesz kész az év végére, mivel a béta verzió csak december közepén várható, várhatóan csalódást okoz a logisztikai szektor számára - mondta Elizabeth de Jong, a Logistics UK szakpolitikai vezetője. Megdöbbentőnek tartja, hogy az Európai Uniótól kell megtudnia, hogy a rendszer előre láthatóan csak 2021. áprilisában lesz teljesen letesztelve - és csak remélni lehet jelenleg, hogy addigra teljesen stabil verzió is lesz belőle.
Kapcsolódó
A Logistics UK (mely az Egyesült Királyság a logisztikai vállalkozások és azok mintegy 7 millió munkavállalójának érdekeit képviseli, amelyek közvetlenül áru értékesítésében és mozgatásában érdekeltek, s melynek tagjai között közúti, vasúti, tengeri és légi áruszállítási és szolgáltatási cégek egyaránt megtalálhatók) nehezményezi, hogy miközben teljeskörű támogatást nyújtott a kormánynak egy olyan rendszer kidolgozása és tesztelése során, amely létfontosságú lesz az EU-ba irányuló és az EU-ból folytatott kereskedelem folyamatosságának fenntartásának biztosítására, akár hónapokig kénytelen lesz így dolgozni.
Hiába lépnek ki, kell az EU
A SMART Freight rendszertől függő vállalkozások, melyeknek a szigetország leválást követően biztosítaniuk kellene az áruk és szolgáltatások folyamatos áramlását az EU-ba, a 2020-ból még hátralévő 12 hét nagyon rövid határidőnek tűnik Elizabeth de Jong szerint az év végéig tartó kiteszteléséhez. Pedig, ha nem lesz működőképes megoldás, akkor az hatalmas csapást jelent majd az EU-ba árut szállító brit vállalkozások, de a gazdaság számára is.
"A kormánynak meg kell értenie az Egyesült Királyság szorosan kapcsolódó logisztikai iparának összetettségét és a SMART Freight használatához szükséges koordináció mértékét. Prioritásként kell kezelnie a további erőforrások elosztását a rendszer időben történő megvalósításához, az Egyesült Királyság ellátási láncának védelme érdekében"- tette hozzá a Logistics UK szakpolitikai vezetője.
A kormány részéről már meg is érkezett a reagálás a Logistics UK riadó jelzésére. A Trans Info szerint az Egyesült Királyság kormánya igyekezett elhárítani az intelligens árufuvarozási rendszer bevezetésével kapcsolatos kritikákat, és azzal érvel, hogy a szolgáltatás decemberre "teljes mértékben működőképes" lesz. A kabinet szerint a "béta verzió" nem azt jelenti, hogy a SMART Freight nincs készen, mivel az egy bevett ipari szabvány kifejezés a digitális szolgáltatásra, így ők teljesen biztosak abban, hogy az intelligens teherszállítási rendszer időben beindítható lesz.
A válaszokat és a hárítást a teherszállítási szövetség fenntartással fogadta, igaz: Alex Vietch, a Logistics UK ügyvezető igazgatója elismerte, hogy a kormány két másik fuvarozói rendszerével kapcsolatosan nem észlelik, hogy késedelmet szenvedne. Ez azonban még nem biztosíték, a Logistic UK úgy érzi, hogy a kormány nem sokat tett az Egyesült Királyság szállítmányozóinak megnyugtatásáért.
Felkészületlenül éri őket a változás
A Brit Nemzetközi Fuvarszövetség (Bifa) felmérése alapján a megkérdezett szállítmányozók 64 százaléka szerint nincs meg a szükséges létszáma a 2021. január 1-jétől szükséges, vámolással kapcsolatos munkák elvégzésére. Azt is megkérdezték tőlük, hogy igényelnének-e további részletek ismertetését e kérdéskörben a kormányától; a fuvarozók 86 százaléka válaszolt igennek ha az import és export vámeljárásokról van szó, 71 százalék az ellenőrzött és engedélyezhető árukkal kapcsolatosan, 82 százalékuk pedig a biztonsági és védelmi nyilatkozatok esetében igényelné e többletinformálást. De 77 százalékos igent produkált a tehergépjármű-irányítási rendszerre (GVMS) vonatkozó kérdés, 85 százalékost az intelligens teherszállításra, 62 százalékost pedig az Észak-Írországra vonatkozó kereskedői támogatási szolgáltatások változását firtató kérdésre.
A Bifa statisztikája azt mutatja, hogy a fuvarozók és kereskedők 88 százaléka van jelenleg tisztában azzal, hogy a kormánynak van vámközvetítői támogatási rendszere, és hogy ez képzési segítséget kínál a közelgő új üzleti környezet megértéséhez. Robert Keen, a BIFA főigazgatója szerint további egyértelműsítésekre volna szükség, és ehhez az út azon át vezet, hogy a kormány hajlandó meghallgatni a szektorban érintett, meghatározó vállalatok kritikáját és véleményét - köztük a 2021. január 1-től életbe lépő új vámtarifa rendszerben tervezett tételek legalább 80 százalékát.