Az Európai Bizottság közlése szerint a Cseh Köztársaság, Németország, Görögország, Litvánia, Luxemburg, Spanyolország és az Egyesült Királyság elmulasztottak olyan szankciórendszert létrehozni, amely eltántorítja a gépjárműgyártókat attól, hogy megsértsék a károsanyag-kibocsátásoka vonatkozó jogszabályokat, illetve jogsértés esetén nem vetették ki a megfelelő szankciókat. A tagállamokban közvetlenül alkalmazandó uniós irányelv értelmében a tagállamoknak olyan hatékony, arányos és visszatartó erejű szankciórendszereket kell létrehozniuk, amelyek eltántorítják a gépjárműgyártókat attól, hogy megsértsék a gépjármű-kibocsátásoka vonatkozó jogszabályokat.
A bizottság felszólító levelet küldött a Cseh Köztársaság, Litvánia és Görögország részére, mivel azok nem hoztak létre ilyen szankciórendszert. A bizottság továbbá kötelezettségszegési eljárást indított Németországgal, Luxemburggal, Spanyolországgal és az Egyesült Királysággal szemben - vagyis azon tagállamok esetében, amelyek típusjóváhagyást adtak ki a Volkswagen Group AG számára az Európai Unióban - mivel annak ellenére nem szabták ki a nemzeti jogszabályaikban foglalt szankciókat, hogy a vállalat illegális kiiktató szoftvert alkalmazott. A bizottság véleménye szerint Németország és az Egyesült Királyság jogszabálysértést követett el, amikor nem bocsátották rendelkezésre a Volkswagen Group AG és más gyártók gépjárművei tekintetében a saját területükön végzett, a nitrogén-dioxid-kibocsátásokat érintő esetleges szabálytalanságokra vonatkozó tagállami vizsgálatok során összegyűjtött összes műszaki információt.
A tagállamoknak az eljárás csütörtöki megindításától számítva két hónap áll rendelkezésükre, hogy válaszoljanak a bizottság felvetéseire. Ennek elmulasztása esetén az Európai Bizottság indokolással ellátott véleményt adhat ki részükre.
A botrány azzal kezdődött, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptemberben megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A legnagyobb európai autógyártó vállalat, a VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte mintegy 11 millió gépjárművet érint, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.
A Volkswagen eddig 15 milliárd dollár költséggel járó visszavásárlási, javítási és kártérítési programról jutott egyezségre az amerikai hatóságokkal.