A horvát állami autópálya-kezelő vállalat átszervezési tervezete lehetővé teszi, hogy a cég adóssága fenntarthatóvá váljon, és állami garanciavállalás mellett várhatóan 15 éven belül kifizesse minden tartozását - jelentette be Oleg Butkovic horvát tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter az MTI tudósítása szerint.
A kormány azzal a döntésével, hogy garanciát vállalt 1,8 millió euró hitel felvételére a horvát bankoknál és tavaly jóváhagyta eurókötvények kibocsátását, 350 millió kunát (50 millió euró) takarít meg évente. A hitelt 2030-ig kell visszafizetni, az első három évben féléves részletekben a teljes összeg 5 százalékát, a következő 95 százalékot pedig a következő 18 fél évben kell törleszteni - mondta a miniszter.
Zlatko Maric pénzügyminiszter szerint tranzakciók nem növelik az államadósságot, amelyben a autópálya szektor adóssága 13 százalékot tesz ki.
A Horvát Autópályák Vállalat (HAC) kötelezettségei összesen 5 milliárd euróra rúgnak, az új hitellel és kötvénykibocsátással 3,1 milliárd kuna adósság pénzügyi átszervezésére kerül sor - mondta Maric, aki további 400 millió euró tartozás pénzügyi átütemezését is bejelentette.
Sok embert elbocsátanak
Az átszervezés alatt a HAC megválik 3200 alkalmazottja több mint felétől, tavaly végkielégítéssel 210-en hagyták el a vállaltot, 2021-ig pedig további ezer dolgozót kell elbocsátani.
Idén is emelkedik az autópályadíj a nyári szezonban. A vállalat 2 százalékos árbevétel növekedésre számít 2018-ban: tavaly 366 millió euró bevételre tett szert a HAC, 41 millió euróval többre, mint az azt megelőző évben. Egyelőre nem tervezik a matricás rendszer bevezetését.
A HAC az adósságot felhalmozó horvát autópályákat kezelő állami vállalatok jogutódja, ezek a cégek évekig fizetésképtelenek voltak és a csőd szélén álltak. Az állam megsegítésükre kedvezőtlen, rövid távú hiteleket vett fel magas kamattal, és nem tudta fizetni ezeket. Az új hitelek sokkal kedvezőbbek a korábbiaknál.
A kormány azért választotta tavaly márciusban az átszervezést, hogy elkerüljék az autópályák koncesszióba adását vagy privatizációját, hogy a külföldi tulajdonosok ne emelhessenek ellenőrzés nélkül autópályadíjat - írta az MTI.