Az Oroszországgal és Fehéroroszországgal való rendes kereskedelmi kapcsolatok felfüggesztéséről szóló törvény és az Oroszországból származó energiaimport felfüggesztéséről szóló törvény egyaránt elsöprő többséggel fogadta el a képviselőház a múlt hónapban, de a szenátusban egyik törvényjavaslat sem került napirendre hetekig. Az energiaipari tilalomról szóló jogszabály szorosan tükrözi Joe Biden elnök múlt hónapban kiadott végrehajtási rendeletét, és nem volt világos, hogy a szenátus foglalkozni akar-e a jogszabállyal, vagy így már tárgytalannak érzik a kérdést. A kereskedelmi törvényjavaslatot több kérdés, többek között a szankciók megfogalmazásával kapcsolatos nézeteltérések hátráltatták – írja a Wall Street Journal.
A nézeteltérések szerdán rendeződtek, és ezzel megnyílt az út a szavazás előtt. Mivel a törvényjavaslatokat felülvizsgálták, azok visszakerülnek a Képviselőházba, ahol a törvényhozók várhatóan csütörtökön szavaznak a frissített változatokról. Mindkét törvényjavaslatot támogatja a Fehér Ház.
„Az Oroszországgal fennálló normális kereskedelmi kapcsolatok formális megvonása a helyes lépés a szenátus részéről, mert ez újabb hatalmas csapást mér [Vlagyimir] Putyin orosz elnök gazdaságára” – mondta Chuck Schumer demokrata politikus, a szenátusi többségi vezető szerda este a javaslatokról.
A jogszabálycsomag megfosztaná Oroszországot és Fehéroroszországot a legnagyobb kedvezményes kereskedelmi státuszától, ami magasabb vámtételeket eredményezne az ezekből az országokból származó egyes importtermékek esetében, és megtiltaná az orosz energiaimportot.
Az Oroszországra és Fehéroroszországra gyakorolt nyomás maximalizálása érdekében a kereskedelmi törvényjavaslat felhatalmazást adna Bidennek arra, hogy bizonyos termékek esetében további importvám-emeléseket rendeljen el, amelyek meghaladnák azokat az adókat, amelyek a legnagyobb kedvezményes státusz egyszerű megszüntetéséből adódnának. Bár a törvényjavaslat nem határozza meg ezeket a tételeket, a jelöltek között szerepelnének olyan nem energetikai árucikkek, mint az alumínium, a fa és a fafurnér termékek, valamint vegyi anyagok, beleértve a műtrágyát is.
A fő akadály a republikánus Rand Paul kentucky-i szenátor volt, aki a nagyobb kereskedelmi kapcsolatokról szóló törvényjavaslatban szereplő Global Magnitsky Human Rights Accountability Reauthorization Act (Globális Magnitszkij emberi jogi elszámoltathatósági törvény) nyelvezete miatt akadályozta a törvényjavaslat elfogadását. Paul azt mondta, hogy a képviselőházi változatban szereplő nyelvezet lehetővé tenné az amerikai elnök számára, hogy túl tágan értelmezze, mi minősül az emberi jogok megsértésének.
A jogszabály „közvetlenül Putyin ellen irányul, és elvágja háborús gépezetének és autokráciájának éltető erejét azáltal, hogy betiltja az orosz energiatermékek, köztük a kőolaj, a földgáz és a szén amerikai importját” – mondta Mike Crapo republikánus szenátor a javaslatokról.
A szenátus szerdán késő este névszerinti hangos szavazással jóváhagyta azt a jogszabályt is, amely gyorsabban kötne kölcsönök biztosításáról szóló megállapodásokat Ukrajnával és kelet-európai országokkal a katonai felszerelések esetében. John Cornyn texasi szenátor azon dolgozott, hogy ezt a törvényjavaslatot a tárgyalások során a nagyobb kereskedelmi törvényjavaslathoz csatolják.
Oroszország kedvezményes kereskedelmi státuszának megvonása nagyrészt szimbolikus lépés az Egyesült Államok számára, mivel az Oroszországgal folytatott kétoldalú kereskedelem nagyon szerény. Ráadásul a bővülő szankciórendszer részeként az Egyesült Államok már megtiltotta az olaj, a gáz és a tengeri termékek - köztük a rákhús - behozatalát, amelyek a vásárlások többségét teszik ki. Az Egyesült Államok és Oroszország közötti teljes kereskedelem 2021-ben 36,1 milliárd dollárt tett ki a kétirányú árukereskedelemben, amivel Oroszország csak az Egyesült Államok 23. legnagyobb kereskedelmi partnere.
A fennmaradó termékek közül pedig sok termék vámja nulla vagy minimális lenne, még a kedvezményes státusz megszűnése után is. Például a nem büntetett termékek esetében nullás vámtételek érvényesek a műtrágyákra és a speciális fémekre, például a palládiumra és az uránra, amelyek kulcsfontosságú anyagok egyes amerikai iparágak számára.
Az a rendelkezés, amely lehetővé teszi az elnök számára, hogy további, 2024 elejéig hatályos vámemeléseket vezessen be, megszüntetheti ezt a szakadékot, és az olyan termékeket, mint a műtrágya, magasabb vámtételeknek vetheti alá. A jogszabály szerint az ilyen emelésekről előzetesen értesíteni kellene a Kongresszust, és magyarázatot kellene adni a megemelt vámok alapjáról és lehetséges hatásairól.
A republikánusok kijelentették, hogy bár támogatják az orosz olajimport megszüntetését, azt szeretnék, ha a Biden-kormányzat az importtilalom folytatásaként növelné a kitermelést.
Az USA kőolaj- és finomított termékimportjának mintegy 8 százaléka, azaz napi 672 000 hordó származott tavaly Oroszországból, az orosz olaj önmagában az ország importjának nagyjából 3 százalékát tette ki még pár éve, Az körülbelül napi 200 000 hordót jelentett.
Az Európai Unióban is napirenden van az orosz energiahordozók importtilalma. Csütörtökön az Európai Parlament jelentős többséggel támogatta az erről szóló javaslatot. Ezzel együtt a tagállamokat tömörítő Európai Tanács dönthet a kérdésről, ahol a magyar kormány például a földgáz- és olajimportot érintő szankciók ellen foglalt állást.