Szingapúr a világ azon részei közé tartozik, amelyeken a legtöbbet kell fizetniük az autósoknak azért, hogy egyáltalán birtokolhassák járművüket, ám ez a jövőben még drágább lesz - derül ki a Bloomberg cikkéből. A városállam vezetősége úgy döntött, hogy a jövő évtől kezdve nem engedi tovább szaporodni a túlzsúfolt utakon közlekedő személyautókat és motorkerékpárokat.
Nincs szó arról, hogy járművük letételére, a tömegközlekedés igénybevételére akarnák ösztönözni az autósokat és a motorosokat. Egyszerűen az eddig megengedett 0,25 százalékról februártól nullára csökkentik a járművek számának növekedési ütemét. Magyarán csak annyi új autó- és motorhasználati engedélyt adnak ki, amennyi autót és motort kivonnak a forgalomból.
Nagyon kevés hely
A New York Citynél kisebb (Budapestnél szűken másfélszer nagyobb) Szingapúrban a legértékesebb gazdasági erőforrás a terület. A törpeállam vezetői szeretnének a lehető legjobban gazdálkodni azzal, ami ebből még szabadon felhasználható. Az utak egyébként a város teljes területének 12 százalékát borítják.
A helyi infrastruktúra ugyanakkor éppen ezért rendkívül hatékony, és a kormány legkevesebb 28 milliárd szingapúri dollárt akar a vasúti és autóbusz-közlekedés fejlesztésére fordítani a következő öt évben. (Ez a paksi bővítésre felvett orosz hitel jóval több mint másfélszerese.)
Nagyon durva költség
A helyi szabályozás szerint az autótulajdonosoknak meg kell vásárolniuk a járművük birtoklásához szükséges engedélyt (jogosultsági igazolványt), amely tíz évre szól. Ezeknek az engedélyeknek a számát eddig is korlátozták, korrekt elosztásukra nem tudtak jobb módszert kitalálni, mint hogy aukciókon értékesítik az igazolványokat. A múlt héten a lehető legkisebb autóra szóló papírért 41 617 szingapúri dollárt fizetett az árverésen a győztes ajánlattevő, ami a magyar fizetőeszközben számolva megközelíti a nyolcmillió forintot.
Nagyon nagy hatékonyság
Az engedélyezési rendszernek megfelelően a nulla növekedés szabálya az A, a B és a D kategóriás járművekre fog vonatkozni, így kimaradnak a teherszállító járművek és a buszok. Egyelőre. Ezeket is eléri ugyanis az új korlátozás 2021 márciusában. Az addig hátralévő időben a vállalatok javíthatják teherautóparkjuk, illetve autóbuszaik szállítási hatékonyságát, ami akár a szükséges járművek számának csökkentését is eredményezheti.
És ha valaki úgy gondolta Szingapúrban, hogy ha van elég pénze, akkor hátra dőlve a világ végéig elautózgathat a városban, az tévedett. A közlekedési hatóság ugyanis 2020-ban újra felülvizsgálja az utak zsúfoltságát, és még drasztikusabb - azaz az autók számának csökkentéséről szóló - döntést hozhat.
(A nyitókép forrása: Shutterstock.com)