Nemrégen jelentette meg az amerikai Edmunds.com autós portál azt a rangsorát, amelyből kiderül, melyik márka és melyik típus tartja a legjobban az értékét az USA autópiacán. Az egységes összehasonlítás kedvéért ötéves, évente átlag 15 ezer mérföldet (24 ezer kilométer) futott autókat vettek szemügyre, ezek újkori árának maradék értékét adták meg százalékban.

Az elmúlt négy évből háromban a Honda jött ki a legjobban az összehasonításból. A legfrissebb rangsorban a japán márka modelljei a nem luxusautók kategóriájában átlag 50,1 százalékot tartottak meg eredeti árukból. A luxusautók között az Acura lett az első 45,4 százalékkal. Sok vevő az autók értékállóságát tartja az egyik legfontosabb szempontnak az autómárkák és típusok összehasonlításánál - mondta Joe Spina, az Edmunds.com marketingfőnöke. A MarketWatch tőzsdei szakportál ad néhány jó tanácsot azoknak az eladóknak, akik ki akarják használni a vevők e "gyenge pontját".

Kirakat, homlokzat, csomagolás

A legáltalánosabb javaslat így hangzik: ügyeljünk a kirakatra, a csomagolásra. Az ameikai ingatlanpiacon curb appealként ismert ez a szempont, amelyet leegyszerűsítve vonzó homlokzatként magyaríthatnánk. A vevők lélektanához tartozik, hogy amikor megnéznek egy lakást, házat vagy használt autót, elképzelik, milyen lenne abban élni, milyen lenne azt vezetni. Ezért mielőtt fogadjuk az érdeklődőket, rakjunk ki minden személyes holmit az utastérből és a csomagtartóból. Tüntessünk el minden egyedi jellegzetességet. Keltsük azt az érzést, hogy úgy ülhet be a vevőjelölt az autóba, ahogy az kikerült a szalonból.

A második tanács: végeztessük el az olcsó javításokat. Az égők, az ablaktörlők cseréje, a szélvő felverődésből eredő, feltűnő sérüléseinek eltüntetése nem kerül sokba. Ha a vásárló úgy látja, hogy egy csomó aprósággal kell bíbelődnie ahelyett, hogy csak bevágná magát a verdába, és nyomná a gázt, könnyen kicsúszhat a száján a rövid elutasító mondat: Nem, köszi.

Nyitott könyv, tisztaságszag, dicső múlt

Tanácsos tájékoztatni az érdeklődőket az autó minden lehetséges problémájáról, amiről csak a tulajdonosnak tudomása van. A vevőjelöltek általában hozzák magukkal a "szakértőjüket", akiknek az a feladatuk, hogy szemétkedjenek, azaz hibákat keressenek az autón, amíg a tulaj és a lehetséges vevő társalog egymással. Ezenfelül sokan szervizben is felülvizsgáltatják a járgányt. Ezért a titkolózásból fakadó bizalomvesztés rövid út az üzlet kútba eséséhez.

Nem szabad elfeledkezni a nagytakarításról sem. Nedves ronggyal portalanítsunk és porszívózzunk, de nagyon alaposan. Fontos részlet: az autó árasszon takarítás utáni, puha tisztaságillatot. Kerülendők a légfrissítők, autóillatosítók, mert a vevőjelöltek azt hihetik, hogy az eladó valamit el akar fedni ezek szagával. Nem beszélve arról, hogy felhívják a figyelme az autó korára, emlékeztetnek arra, hogy rég eltűnt a tipikus újautó-szag. Kívülről is ügyeljünk a részletekre, a motortérre, az eldugott sarkokra, a hajlatokra a kerékdobra, a felnik csillogására és a gumik fekete színére.

Végül az Edmunds azt ajánlja, állítsunk össze egy az eladandó jószág történetét bemutató "jelentést". Ezzel igazolhatjuk, hogy a kilométeróra nem hazudik. Fontos, hogy őrizzünk meg minden szervizpapírt, az egyszerű olajcserékről szóló számlákat is. Ha belefér az eladó büdzséjébe hasznos lehet elébe menni a szervizvizsgálatnak is egy saját ellenőrzés elvégeztetésével. Az erről szóló jelentés bizalomerősítő hatása nem lebecsülendő.