Oslóban hihetetlen sebességgel kezdek el terjedni az elektromos rollerek: egy elemzőcég 2021 májusi felmérése szerint - amelyet a Norway Today idézett - 50 emberre jutott egy jármű. Már akkor attól féltek az iparági szereplők - köztük az olyan közösségi rollereket bérbe adó cégek, mint a nemrég Magyarországon is megjelenő Tier -, hogy az emberek majd a járművek ellen fordulnak, az általános közhangulat nyomására pedig a politikusok szigorítják a szabályokat.
Nem tévedtek
A téma olyan forró lett, hogy egyre-másra érkeztek a közvélemény-kutatások. Az egyik szerint például az oslóiak 30 százaléka úgy ahogy van betiltaná a rollereket, de ha azt nem is, 59 százalék kötelezővé tenné a sisakot.
Egy másik kutatás szerint a városlakók 68 százaléka a járdákról szorítaná ki azzokat. Ezt a kormány nem támogatta, viszont 6 km/h-s sebességlimitet vezetett be azokon a területeken, ahol gyalogosok is közlekednek, és 3 ezer koronás, vagyis 110 ezer forintos büntetés jár, ha valaki utast szállít az eszközön.
Az alkohol is problémát jelent: a norvégok 64 százaléka szerint 0,2 százalékos véralkoholszint-limitet kellene bevezetni és csak 9 százalék nyilatkozott úgy, hogy erre nincs szükség. Volt, aki 0,5, mások 0,8 százaléknál húznák meg a határt.
Nincs éjjeli cirkálás, kiosztották a kvótákat
Nyáron az oslói városi tanács úgy döntött, hogy éjjel 11 és hajnali 5 óra között tilos használni az elektromos rollereket. Ez azonban még "semmi", a legnagyobb döfést azzal vitték be, hogy a bérelhető rollerek számát 8000 darabban maximálták. 12 cég kapott engedélyt - köztük a Bolt, a Tier és a Lime - hogy maximum 667 rollerből álló flottájukat üzemeltethessék.
A cégek ezt természetesen nem hagyták annyiban, közülük hárman bíróságon támadták meg a döntést, amely azonban lesöpörte érveiket.
A hatóságok közlése szerint a villanyrolleresek valóban nem tartják be a szabályokat. A rendőrség - amely rendszeresen tart ellenőrzéseket kifejezetten a rolleresekre fókuszálva - azt írta, hogy egyszer egy óra leforgása alatt 29 embert állítottak meg mert áthajtott a piros lámpán. Egy férfi - akit 1300 koronára büntettek emiatt - azzal érvelt, hogy az átkelés biztonságos volt és a jövőben sem fog megállni a tilos jelzésre, ha azt a forgalom nem indokolja.
Egyébként csak idén júliusban az oslói sürgősségi osztályokon több mint 400 rollerbalesetben megsérült embert kezeltek, amely duplája az egy évvel korábbinak.
Az oslói szigornak az lett az eredménye, hogy az egy főre jutó járművek száma drasztikusan csökkent és Bergen, Norvégia második legnagyobb városa vette át az első helyet ebben. Ott ugyanis egyelőre nincs rollerszabályozás, de a tervezet állítólag már készül.
Nem lehet mindenkinek megfelelni
Az új rolleres szabályok miatt számos panasz érkezett az önkormányzathoz. A legtöbben azt kifogásolják, hogy amióta maximálták a bérelhető eszközök számát, alig lehet szabad rollert találni. Egy panaszos azt írta, hogy ahol ő lakik, 30 percenként jár a busz és szívesen rollerezne, de mivel ezt elvették tőle, autóval fog járni.
A nagy cégek is kampányt indítottak "napi 100 ezer út jobb szabályozást igényel" címmel. A város egyelőre csak annyit közölt, hogy figyelembe veszik a panaszokat és könnyen lehet, hogy 2022 tavaszára új szabályozással állnak majd elő.
Magyarország is szabályozna
A Telex írta meg egy hónappal ezelőtt, hogy egy komplex KRESZ-módosítási csomag részeként elkészült az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozási javaslat. Kunhalmi Zoltán közlekedési szakértő, a KRESZ-módosítási javaslat egyik kidolgozója a portálnak azt mondta, a javaslatban három definíciója van az e-rollernek:
- motoros roller az, ami legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű
- ezen belül kis teljesítményű motoros roller az a motoros roller, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes
- nagy teljesítményű motoros roller pedig minden olyan motoros roller, ami nem kis teljesítményű motoros roller.
A kismotor-kerékpár dilemmát a javaslat úgy oldaná meg, hogy a kis teljesítményű motoros rollerre a kerékpáros közlekedés szabályai vonatkoznának, bizonyos eltérésekkel. Ilyen eltérés például, hogy rolleren utast szállítani nem lehetne, és az alkalmazható legnagyobb sebessége egységesen 25 km/óra lenne. A nagy teljesítményű motoros roller a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályokat örökölné, de ezen sem lehetne utast szállítani, és ennek vezetése a 16. életév betöltéséhez kötött.
Nem éri meg inni sem rollerezés előtt, mert a Legfőbb Ügyészség állásfoglalása szerint "az elektromos rollerrel ittas állapotban, a beépített gépi meghajtás (elektromotor) működtetésével közlekedő járművezető ittas állapotban elkövetett járművezetést valósít meg, és esetükben is helye van járművezetéstől eltiltásnak".