A német nagyvárosokban egy június 15-én hatályba lépett kormányrendelet révén tömegesen elterjedt elektromos rollerekkel sokan szívesen közlekednek, sokan viszont "játékszerként" használják őket - emelte ki a városi önkormányzatok szövetségének (Deutscher Städtetag) ügyvezetője, Helmut Dedy egy hétfői nyilatkozatában.
Az önkormányzatok alábecsülték a kezdeti nehézségeket, nincs még minden rendben az úgynevezett mikromobilitás területén tevékenykedő kölcsönző vállalkozások kínálatában is megjelent rollerekkel. Ezeket a cégeket rá kell bírni arra, hogy alaposabban felvilágosítsák ügyfeleiket a közlekedési rendszabályokról, és gondoskodjanak arról, hogy "ne álljanak szanaszét rollerek" a belvárosokban - mondta a szakember, aláhúzva, hogy a találomra kiválasztott helyeken hátrahagyott elektromos rollerek akadályozzák a közlekedés résztvevőit.
Az új közlekedési eszközt be kell illeszteni a városi forgalom rendjébe, és ehhez "világos játékszabályok" kellenek - idézi a szakembert az MTI. A többi között elő kell írni, hogy a közösségi rollermegosztók működtessenek panaszkezelő rendszert, mert így gyorsabban el lehet távolítani a rossz helyen parkoló rollereket.
Az ország legnagyobb szociálpolitikai érdekképviseleti szervezete, a VdK (Sozialverband VdK Deutschland) is szigorításokat sürget. Verena Bentele, a VdK elnöke kiemelte, hogy nagyon is érthető az új keletű "e-roller őrület", hiszen ezekkel a kisméretű és könnyű eszközökkel gyorsan és rugalmasan lehet közlekedni a városokban.
Viszont terjedésük nem az autós közlekedés visszaszorulásával jár, az első tapasztalatok alapján nem az autóknak, hanem a kerékpáros és a gyalogos közlekedésnek kínálnak alternatívát, ami egy sor új problémát okoz. Ezeket különösen a közlekedés leginkább sérülékeny szereplői, a kisgyermekek és az idősek, sérültek, kerekes székesek szenvedik meg - tette hozzá Verena Bentele, aki maga is látássérült, és a Madsack német médiacsoport regionális lapjai közös szerkesztőségének (RedaktionsNetzwerk Deutschland - RND) elmondta, hogy állandóan belebotlik a járdákon rendszer nélkül leparkolt rollerekbe.
Kiemelte, hogy az elektromos rollerek halkan és gyorsan közlekednek, ami kockázatos helyzeteket idéz elő, mert nehéz észrevenni közeledésüket. A balesetveszély nemcsak a gyalogosokat, hanem a rollerek vezetőit is fenyegeti, hiszen nem kötelező sisakot vagy más védőfelszerelést viselniük. Ráadásul előfordul, hogy ittasan használják a rollereket, ami tovább növeli a veszélyt - mondta a VdK elnöke, kiemelve, hogy az alkoholfogyasztási tilalomhoz kell kötni az elektromos rollerek használatát, és magas összegű pénzbüntetéssel kell sújtani mindazokat, akik a járdán közlekednek e-rollerrel.
A német közlekedésbiztonsági tanács (DVR) nevű civil szervezet adatai szerint az elektromos rollerek bevezetését követő első hónapban országszerte számos baleset történt. Egyedül Berlinben legkevesebb heten súlyosan megsérültek, fejsérüléssel és csonttöréssel kerültek kórházba. Hamburgban nagyjából tíz, Münchenben legkevesebb hat baleset történt e-rollerekkel a DVR július közepén készített összesítése szerint.