A washingtoni kereskedelmi minisztérium pénteken közölte, hogy augusztusban, havi összevetésben, a fogyasztói kiadások 0,1 százalékkal, a személyi jövedelmek pedig 0,4 százalékkal emelkedtek.
Elemzők arra számítottak, hogy a kiadások 0,3 százalékkal bővültek a júliusi 0,5 százalékos emelkedés után. A jövedelmek esetében a tényadattal megegyező, 0,4 százalékos emelkedésre számítottak az előző havi 0,1 százalékos növekedés után.
A jövedelmek legfontosabb összetevői, a bérek és fizetések augusztusban 0,6 százalékkal, júliusban 0,2 százalékkal, júniusban pedig 0,5 százalékkal emelkedtek. A megtakarítási ráta a júliusi 7,8 százalékról 8,1 százalékra nőtt augusztusban.
Az amerikai hazai össztermék (GDP) majdnem 70 százalékát a személyi fogyasztás adja, így meghatározó súlya van a gazdasági növekedés alakulásában. A személyes fogyasztási kiadások havi összevetésű árindexe (lényegében a fogyasztói árak változása) stagnált, miközben elemzők a júliusival megegyező értékre, 0,2 százalékos emelkedésre számítottak. Éves összevetésben a személyes fogyasztási kiadások árindexe 1,4 százalékra rúgott júliusban és augusztusban is.
A gyakran változékony élelmiszer- és energiaáraktól megtisztított index havi szinten 0,1 százalékkal nőtt, míg júliusban 0,2 százalékkal. Éves összevetésben a maginfláció augusztusban 1,8 százalékot tett ki, emelkedett a júliusi 1,7 százalékhoz képest. Elemzők havi szinten 0,2 százalékos, éves összehasonlításban pedig 1,8 százalékot vártak.
A Fed az élelmiszer- és energiaárakat nem tartalmazó személyes fogyasztási kiadások éves árindexében határozza meg inflációs célszámát. A 2 százalékos célszámot 2012 áprilisa óta először tavaly márciusban érte el a tényleges árindex. Utoljára decemberben állt 2,0 százalékon ez az érték, azóta folyamatosan alatta áll.
A fogyasztók emelkedő kiadásaik révén bizonyos mértékig felfogták az amerikai-kínai kereskedelmi háborúnak a gazdaságra mért csapását, amely eddig jórészt a vállalati beruházásoknak és a feldolgozóipar teljesítményének visszaesésében volt tetten érhető. Félő azonban, hogy a fogyasztók is visszafogják kiadásait, mivel a világ két legnagyobb gazdasága között dúló vámháború a széles körben fogyasztott termékekre is kiterjedt.