A krumplitorta legyőzte a traktort az augusztus elején tartandó fehérorosz elnökválasztás előtt készült közvélemény-kutatásban - vette át a helyi média hírét a lengyel onet.pl. Belorussziában ugyanis közösségi médiának megtiltották, hogy ilyen felméréseket készítsen, ezért a találékony médiamunkások kódolt elnevezésekkel helyettesítik a jelölteket. A független TUT portál a Twitteren szavazást rendezett, amelyen 27 ezren adták le voksukat a traktorra, a burgonyatortára, a fékszárnyra és a high-techre.
A helyiek természetesen tudták, hogy kikre kell gondolniuk: a traktor Aljakszandr Lukasenka, az országot 1994 óta irányító államfő, a burgonyatorta Viktor Babariko bankár, a fékszárny Szergej Tihanovszkij videoblogger, a hi-tech pedig Valerij Cepkalo volt diplomata.
Kapcsolódó
Lukasenka több mint 25 éves regnálásának talán legkockázatosabb elnökválasztására készül. Egyik gondja, hogy az olcsón kapott orosz olaj finomítására, és a feldolgozott termékek piaci áron való értékesítésére alapozott gazdaság bajba került, mert Moszkva megdrágította a nyersanyagot. A másik, hogy az Európa utolsó diktátorának tartott vezető egyszerűen nem vett tudomást a koronavírus-járványról, így százezer főre vetítve több a halálos áldozat, mint Oroszországban.Orbán Viktor Magyarország miniszterelnöke épp ma utazott hivatalos látogatásra Fehéroroszországba.
Civil kihívók
A gyenge ellenzék bojkottálja az augusztus 9-ére kitűzött elnökválasztást, így civil jelöltek szállnak harcba az "örökös" elnökkel, akinek százezer aláírást kell összegyűjtenie az induláshoz. A fehéroroszok karneváli hangulatban állnak sorba, hogy támogassák az indulókat - derül ki a Magyar Nemzet összefoglalójából.
A legnépszerűbb jelöltek közül az egyik egy volt diplomata, Valerij Cepkalo, aki technológiai innovációkat ígér kampányában. Egy további elnökjelölt-aspiráns Viktor Babariko, az ország második legnagyobb pénzintézetének vezetője, aki demokratikus átalakulást, a hatalmi ágak szétválasztását ígéri. A 41 éves Szergej Tihanovszkij reklámvideós vállalkozásból él: hétről hétre különböző belarusz városokat keres fel, ahol helybéliekkel beszélget, akik elpanaszolják a bajaikat. E videók milliós nézettségeket produkálnak a tízmilliós országban.
Bajban van a traktor
A trükkös közvélemény-kutatások során mindegyik közösségi portálon egyértelműen a fehérorosz burgonyatorta, azaz a bankár Viktor Babariko nyert, aki a szavazatok 39-46 százalékát gyűjtötte be. A traktor minden felmérésben az utolsó helyen kötött ki, nem lépve át a 3,5 százalékos határt. A másik két civil induló 20 és 30 százalék közötti támogatottságra számíthat a felmérések szerint.
Fehéroroszországban csak állami engedélyekkel lehet szociológiai felméréseket végezni, azokat a szervezeteket, amelyek, nem legális vizsgálatot folytatnak, felelősségre vonhatják a hatóságok. Ugyanakkor a fehérorosz tudományos akadémia szakértői szerint a közösségi médiában készült rejtjelezett felmérések eredményei összehasonlíthatók bármilyen hagyományos módon végzett közvélemény-kutatás eredményével.