Hibázott az Európai Bizottság és több tagállam, mert nem gátolta meg, hogy az autógyártók elcsalják a károsanyag-kibocsátási eredményeket. Az erről szóló vizsgálati jelentést már április elején elfogadta az Európai Parlament és döntött arról, hogy a jövőben új intézkedésekkel, jóval szigorúbban ellenőrzik majd a gyártókat.
Az intézkedésekre azért van szükség, mert az autók károsanyag-kibocsátásából adódó légszennyezés évente több mint 400 ezer korai elhalálozást okoz Európában. Emellett a nitrogén-oxid és az többi, levegőt szennyező anyag az uniós bizottság becslése szerint 330-940 milliárd eurót tesz ki. A mérgező nitrogén-dioxidot is magában foglaló nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátásáért elsősorban a dízelmotoros autók a felelősek, ezért világszerte és az EU-ban is szabályozzák a kibocsátott káros anyagok határértékét, valamint a mérésüket.
A problémát és a tervezett intézkedéseket mutatja be az alábbi videó. (A magyar feliratot a videós ablak bal alsó sarkában a "CC" feliratra kattintva lehet kiválasztani a "Hungarian" szóra kattintva.)