A felmérés szerint a hibrid modellek továbbra is népszerűbbek lesznek a pusztán elektromos meghajtású autóknál, de az igazi befutó az üzemanyagcellás technológia lehet. Az Egyesült Államokban és Japánban egyre nagyobb figyelmet kap a városi mobilitás kérdésköre is, és ennek megfelelően a gyártók nagy hangsúlyt fektetnek a mobilitási szolgáltatások kiépítésére, valamint az internet-csatlakozással ellátott járművek fejlesztésére. A KPMG 2012. évi globális autóipari vezetői felmérése több mint 200 globális autógyártótól, szállítótól és kereskedőtől származó véleményt összegez.
Az elektromobilitás várhatóan Ázsiából fejlődik ki, a technológia viszont még kérdéses
Annak ellenére, hogy a felmérésben részt vevők 76 százaléka szerint a fogyasztók számára az üzemanyag-hatékonyság az első számú szempont, melyet 65 százalékkal a környezetbarát technológia követ, a válaszadók kétharmada szerint az elektromos járművek részesedése a világpiacon nem fogja meghaladni a 15 százalékot 15 éven belül. A felmérés eredményei szerint ugyanakkor Kínában, Japánban, és más, nagy fejlődési potenciállal rendelkező piacokon az elektromobilitás várhatóan hamarabb utat tör magának.
A gyártók és szállítók bizonytalannak tűnnek abban a kérdésben, hogy melyik üzemanyag-technológia válik optimálissá és uralkodóvá az elektromos autókban 2025-re. Világszerte úgy gondolják, hogy a hibrid járművek vezethetik a piacot és válhatnak vonzóvá a befektetők számára, míg az átmeneti időszakban a full-hibridek és a plug-in járművek lehetnek előnyben, és emellett az üzemanyagcellás autók is szerepet játszhatnak. A felmérés szerint idén fejlődött az akkumulátor- és üzemanyagcellás technológia, és arra is mutatnak jelek, hogy a válaszadók az üzemanyagcellát preferálják. Mindenesetre a bizonytalanság továbbra is megmaradt.
Japánban és Kínában valószínűleg más lesz a fejlődés iránya, előbbiben a válaszadók 46 százaléka, utóbbiban 33 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az akkumulátoros járművek lesznek a legnépszerűbbek, ezt követik majd az üzemanyagcellás autók.
Érdekes módon a megkérdezettek kétharmada úgy nyilatkozott, hogy a következő 5 évben a belsőégésű motorok optimalizálása nagyobb hatékonysághoz vezethet és nagyobb széndioxid-kibocsátás csökkenést eredményezhet, mint a jelenlegi elektromos technológiák.
A túlkapacitás és a túlzott termelés továbbra is kritikus téma
"A felmérésünkből az is kiderül, hogy a válaszadók 75 százaléka szerint az érett és a feltörekvő piacok összetartanak, ami azt jelenti, hogy ugyanazok a lehetőségek és kihívások állnak előttük" - mondta Chang Soo Lee, a KPMG ázsiai autóipari szektorának vezetője. "Mindez nagy hatással lesz az érett piacok gyártóira; rengeteg új lehetőségük nyílik előttük, de hazai piacukon kemény versenyre számíthatnak a BRIC-országok képviselőivel a tradicionális és új technológiák terén".
Csakúgy, mint a KPMG 2010-es globális autóipari felmérésében, az idei eredmény is azt mutatja, hogy a túlkapacitás és a túlzott termelés továbbra is kritikus téma maradt. A válaszadók több mint fele szerint 2016-ra Kína lesz a leginkább túlépített. A felmérés eredményeiből az is kiderül, hogy továbbra sincs megoldás erre a problémára, és a válaszadók közel ötöde nem tartja fenyegetőnek a túlkapacitást a BRIC-piacokon annak ellenére sem, hogy a rendelkezésre álló iparági adatok szerint a kihasználatlan kapacitások valódi veszélyt jelentenek a régióban.
Hangsúlyos lesz a városi mobilitás és internet-csatlakozás a fejlesztésben
Egyre nagyobb figyelmet kap a városi mobilitás kérdésköre (telekocsi-rendszerek, rövid távú autóbérlés), különösen az Egyesült Államokban és Japánban, ahol a válaszadók 60 százaléka gondolja úgy, hogy a várostervezés befolyásolni fogja a járművek dizájnját és használatát. Meglepő módon Németországban csak a válaszadók 38 százaléka van ezen az állásponton. A felmérés azt mutatja, hogy Brazília vezeti majd a mobilitási szolgáltatások piacát, a válaszadók 42 százaléka szerint a városi lakosság 25 százaléka fogja használni ezeket a szolgáltatásokat 2026-ra; míg 90 millió lehetséges fogyasztóval összességében Kínának van a legnagyobb potenciálja.
A teljes, integrált jármű-csatlakoztathatóság már régóta esedékes, véli a válaszadók több mint 60 százaléka. A nagyon jövedelmező autón belüli internet csatlakozás terén még szabad a vásár. A válaszadók csupán 30 százaléka gondolja úgy, hogy a gyártók fogják vezetni ezt a piacot, az IT-cégek komoly kihívóként léphetnek fel.