Az Európai Unió megtiltotta az orosz kőolajat szállító hajók finanszírozását és biztosítását harmadik fél számára, a szankciós csomaghoz ráadásul az Egyesült Királyság is csatlakozhat, amely még nagyobb gyomros lehet Vlagyimir Putyin orosz államfőnek.
A hajózási ágazat nagy része most arra számít, hogy Putyin átáll a B-tervre és nagyobb mennyiségű nyersolajat szállít Kínába és Indiába. Ez viszont most komoly nehézségekbe ütközhet, hiszen a nemzetközi tankerflották nem tudnak biztosítást kötni - írja a Politico.
Piaci szakértők szerint ráadásul az Egyesült Királyság saját tilalmat is bevezethet, amely különösen érzékenyen érintené az orosz hajókat, mivel London a globális tengeri biztosítási kereskedelem központja.
"Hacsak a hajók nem váltanak biztosítót, akkor a világ flottájának 90 százaléka hirtelen tiltott terület lesz az orosz rakományok számára, de nem valószínű, hogy a hajózási társaságok kilépnének a nemzetközi biztosítási alapokból, hogy az orosz vagy kínai klubok javára megkerüljék a tilalmat" - mondta Erik Broekhuizen, a Poten & Partners bróker és tanácsadó cég tanker-kutatásért és tanácsadásért felelős globális vezetője.
Súlyos csapást mérhetnek rájuk
Broekhuizen szerint ugyanis sok hajótulajdonos nem tartaná vonzó ajánlatnak azt, hogy a napi 60 millió hordós nemzetközi piacból elveszi a flottáját, hogy a napi 2 millió hordós orosz nyersolajexportot lebonyolítsa. Mindemellett Oroszországnak, Kínának és Indiának sincs elég nagy saját flottája - magyarázta a portálnak.
Az EU szankciója azért mérhet súlyos csapást a globális hajózási ágazatra, mert az a biztosításokra támaszkodik - az olyan kockázatok fedezésére, mint a rakományt és a hajókat ért károk esetében.
Az ágazatnak azonban alapvető fontosságú a felelősségbiztosítás is, amely az ütközéstől az olajszennyezésig terjedő, potenciálisan hatalmas, több milliárd dolláros veszteségek esetén is alkalmazható.