Az autó- és teherautó-gumikra vonatkozó új címkézési szabályok célja, hogy a vásárlók tudatosan döntsenek az üzemanyagot megtakarító, biztonságosabb és kevesebb zajt okozó abroncsok mellett.
A tagállami szakminisztereket tömörítő Tanáccsal már leegyeztetett, szerdán elfogadott új szabályozásnak köszönöhetően a gumiabroncsok címkéin 2021-től fel kell tüntetni az abroncs üzemanyag-hatékonyságát, nedvestapadási indexét, és külső gördülési zajszintjét. Becslések szerint a szabályozás 10 millió tonnával csökkenti a széndioxid-kibocsátást, a gyártók pedig 9 milliárd eurós forgalomnövekedéssel számolhatnak - derül ki az EP közleményéből.
A címkéknek a későbbiekben a kilométerben kifejezett maximális élettartamra, a kopásra, az újrafutózott abroncsra és a havon és jégen mért tapadásra vonatkozó adatokat is tartalmazniuk kell. A kilométerben kifejezett élettartammal és a kopásállással kapcsolatos információ feltüntetése akkor válik majd kötelezővé, ha megjelennek a megfelelő tesztelési módszerek. A környezetre káros mikroműanyagok jelentős része a gumiabroncsok kopásából származik - jegyzi meg az EP közleménye.
Az új címkeszabályok a nehézgépjárművek úgynevezett C3 abroncsaira is vonatkoznak, amelyek eddig nem tartoztak az unió címkézési szabályainak hatálya alá.
A címkéket a fogyasztók számára jól láthatóan kell elhelyezni mindenhol, ahol gumiabroncsokat árulnak, így az online boltokban is. A címkéken egyszerűen olvasható QR-kódokat is fel kell tüntetni.
Az Európai Tanács és a Parlament közötti, és az utóbbi által szerdán jóváhagyott megállapodást most a Tanácsnak hivatalosan is el kell fogadnia. Ezt követően 2021. május elsejével léphet életbe a jogszabály, amivel az új rendelet felváltja a gumiabroncsok címkézéséről szóló 2009-es rendeletet.