Az Egyesült Államok és az Európai Unió közötti kereskedelmi tárgyalásokon néhány nagyon fontos előrelépést tettek, "a folyamat pozitívan alakul", és nem fognak kölcsönösen vámokat kivetni - fejtette ki Cecilia Malmström csütörtökön a davosi Világgazdasági Fórum egyik panelbeszélgetésén - írja az MTI.
A biztos ugyanakkor arra figyelmeztetett, ha az amerikai kormányzat mégis pótvámokkal sújtja az Európában gyártott járműveket, azt az Európai Unió nem hagyja szó nélkül, kész válaszolni egy ilyen döntésre.
Kapcsolódó
Donald Trump amerikai elnök tavaly május végén jelentette be, hogy az alumínium- és acéltermékekhez hasonlóan nemzetbiztonsági megfontolások miatt védővámmal sújthatják a külföldi járművek és alkatrészek importját is. Júniusban pedig nyíltan azzal fenyegetőzött, hogy az Egyesült Államok 20 százalékos vámot vet ki az Európai Unióból importált autókra, ha az európaiak nem bontják le gyorsan az amerikai termékeket sújtó vámokat és kereskedelmi akadályokat.
Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke tavaly júliusban washingtoni látogatásán abban állapodott meg Trump elnökkel, hogy mielőbb tárgyalásokat kezdenek az ipari termékek vámmentességéről és a nem autóipari termékeket érintő szubvenciók eltörléséről, a tárgyalások ideje alatt pedig egyik fél sem vet ki új vámokat.
A Juncker-Trump találkozót széles körben sikerként könyvelték el az EU szempontjából, szakértők szerint a bizottság elnökének anélkül sikerült meggyőznie Trumpot az autóipari védővámok elvetéséről, hogy feladott volna bármit a korábban lefektetett uniós alapelvekből. Konkrét előrelépés azonban azóta sem történt igazán, és ezért többek szerint ismét kiéleződhet a feszültség az Atlanti-óceán két partja között.
Az EU acélt és alumíniumot 6,4 milliárd, gépjárműveket és autóalkatrészeket viszont több mint 50 milliárd euró értékben exportált 2017-ben az Egyesült Államokba, az európai-amerikai árukereskedelem értéke pedig meghaladta a 600 milliárd eurót. Az EU-ban 4,7 millió munkahely kapcsolódik az Egyesült Államokba irányuló exporthoz.
Az Egyesült Államokban a személyautók importját 2,5 százalékos, a platós terepjárókét és a kisteherautókét pedig 25 százalékos vám terheli. Az Európai Unióban 10 százalékos vám sújtja az amerikai autókat.