Gerrit Marx szerint az EU rendelettervezete a nitrogén-oxidok és mikrorészecskék kibocsátásának csökkentésére „technikailag megvalósíthatatlan”.
Óriási befektetésre és erőfeszítésre lenne hozzá szükség és nem hozna semmiféle tényleges eredményt
– mondta a haszongépjármű-gyártó vezérigazgatója.
Az uniós rendelkezés a tervek szerint 2025. július 1-jétől lépne életbe a személygépkocsikra és a furgonokra, két évvel később pedig a buszokra és a teherautókra is.
Az EU Bizottsága még külön javaslatot is tett szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási határértékek bevezetésére a nehéz tehergépjárművekre vonatkozóan. Eszerint az új nehéz-tehergépjárműveknél 2040-ig 90 százalékkal kell csökkenteni a kibocsátást, az új városi buszoknak pedig 2030-tól zéró kibocsátásúnak kell lenniük.
A belső égésű motor egymás torkának ugrasztotta a tagállami vezetőket
Bár a hivatalos tervek szerint nem került volna szóba a belső égésű motorok gyártásának tiltása 2035-től, mégis ettől volt hangos az Európai Unió márciusi csúcstalálkozójának nyitónapja. Mellette szóba került azért az európai versenyképesség javítása és Ukrajna támogatása is. Bővebben>>>„Teljes képtelenség” az EURO 7 szabvány
Marx szerint, ha a teherautó- és buszgyártóknak ilyen erőteljesen csökkenteniük kell a kibocsátást, hogy megfeleljenek ennek a jogszabálynak, akkor nincs értelme rövid távon olyan Euro 7-es szabályokat is bevezetni, amelyek a jelenlegi motorokra szigorú korlátokat szabnak, és jelentős beruházásokat igényelnek.
„Teljes képtelenségnek” nevezte az új Euro 7 szabvány bevezetését, amely szerinte a 27 országból álló blokk „diszfunkcionális politikai rendszeréből ered". Véleménye szerint a dízelbotrányt követően Brüsszel szabad utat adott az autóipar bírálóinak.
Egészen durva követelményeket iktatna törvénybe az EU
Az Európai Bizottság javaslatot tett a nulla nettó kibocsátású iparról szóló jogszabályra, amelynek célja a tiszta technológiák uniós gyártásának fokozása, valamint annak biztosítása, hogy az Európai Unió megfelelő eszközökkel rendelkezzen a tiszta energiára való átálláshoz.A belsőégésű motorok ideje hamarosan lejár
Elmondta, hogy az Iveco vizsgálja a szén-dioxid-mentesítés hosszú távú lehetőségeit és arra a megállapításra jutott, hogy
a meghajtás kizárólagos villamosítása nem a megfelelő technológia a nehéz tehergépjárművek és a nagy hatótávú autóbuszok számára.
Elismerte ugyanakkor, hogy hosszabb távon a belsőégésű motorok ideje valóban le fog járni, de „ahogy azt most az iparra megpróbálják felülről rákényszeríteni, az nem a megfelelő megoldás”.
A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares szintén haszontalannak nevezte az Euro 7 szabványok azon részét, amely a belsőégésű motoros autók kibocsátási határértékeit szigorítja. Az európai autóipar szakmai képviseleti szervezete az ACEA szerint pedig szabvány csak az új autók árait emelné meg mindenféle környezetvédelmi előny nélkül.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!