A hatályos rendelet egyetlen rendelkezése sem akadályozza meg a légitársaságokat abban, hogy az adókat átvigyék a jegyárba, amennyiben ez átlátható és megkülönböztetésmentes módon történik – ezt válaszolta Adina Vălean közlekedésért felelős uniós biztos Ujhelyi István MSZP-s EP-képviselő legutóbbi írásbeli kérdésére.
A kérdés apropóját az adta, hogy hónapok óta tart a Ryanair és az Orbán Viktor vezette magyar kabinet vitája a májusban bejelentett különadókról. Mint ismert, a kormány Európán belül 3900 forint (nagyjából 10 euró) utasonként, a kontinensen kívül úti célokra 9750 forint a pluszterhet rótt ki. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter indoklása szerint azért, mert a légitársaságok extraprofithoz jutottak a jelenlegi válság. Micheal O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója először azt közölte, hogy az utasokra terhelik az adót, mert veszteséges a társaságuk, majd ezek után kezdte idiótázni a kormányt és a különadót, majd múlt héten bejelentette, hogy több járatát törli Budapesten a cég.
Vălean biztos a válaszában egyértelművé tette: az uniós légi fuvarozók szabadon állapíthatják meg az EU-n belüli légi járatok viteldíjait, feltéve, hogy tiszteletben tartanak bizonyos átláthatósági követelményeket, a fogyasztók érdekeit, és ezáltal egyenlő versenyfeltételek jönne létre. Hangsúlyozta, hogy a hatályos rendelet arról is rendelkezik, hogy a társaságoknak tájékoztatniuk kell az utasokat a légi viteldíjra vonatkozó valamennyi feltételről, vagyis amennyiben „átlátható és megkülönböztetésmentes” módon adnak információt erről az utasoknak, úgy módjukban áll az adókat ráterhelni a jegyárakra.
Ez azért is érdekes, mert a magyar kormány fogyasztóvédelmi eljárást kezdett a Ryanairrel szemben június 10-én. Budapest Főváros Kormányhivatala végül megállapította, hogy a légitársaság jogszabálysértő módon hárított át az extraprofit-különadót, ezért 300 millió forintos bírságot szabtak ki. A légitársaság fellebbezett a döntés ellen, O'Leary jelezte, hogy az Európai Unió Bíróságáig mennek az ügyben, ha szükséges.