Az Európai Unió Ukrajnával való szolidaritásának kifejezéseként az Európai Bizottság ma intézkedéscsomagot terjesztett elő annak érdekében, hogy segítse Ukrajnát a mezőgazdasági termékei exportjában. Az ukrajnai orosz megszállás és a kikötők blokádja következtében az ukrán gabona és más mezőgazdasági áruk már nem jutnak el rendeltetési helyükre. A helyzet veszélyezteti a globális élelmezésbiztonságot, és sürgősen alternatív logisztikai útvonalakat kell kialakítani, az összes releváns közlekedési mód igénybevételével - írja a bizottság csütörtöki közleményében.
"Kevesebb mint három hónap alatt 20 millió tonna gabonát kell elszállítani Ukrajnából az uniós infrastruktúra felhasználásával' - mondta Adina Valean közlekedésért felelős biztos. "Ez hatalmas kihívás, ezért össze kell hangolnunk és optimalizálnunk kell a logisztikai láncokat, új útvonalakat kell kialakítanunk, valamint amennyire csak lehet, ki kell küszöbölnünk a szűk keresztmetszeteket. Közleményünk nemcsak a vészhelyzeti megoldásokról szól, hanem azokkal a közép- és hosszú távú intézkedésekkel is foglalkozik, amelyek révén javítani lehet az összeköttetést, integrálni lehet Ukrajna infrastruktúráját az uniós infrastruktúrába. Mind a rövid, mind a hosszú távú megoldásokon dolgozunk az ukrán hatóságokkal, szoros együttműködésben különösen a szomszédos tagállamokkal, amelyek erejüket nem kímélve segítenek e válság idején."
Sürgős fellépés az eltérő nyomtávok kezelésére
Annak ellenére, hogy az EU és tagállamai azonnal erőfeszítéseket tettek az Ukrajna és az EU közötti határátlépések megkönnyítése érdekében, több ezer vasúti kocsi és tehergépjármű vár az ukrán oldalon a vámkezelésre. Az átlagos várakozási idő a vasúti kocsik esetében jelenleg 16 nap, ám egyes határokon akár 30 nap is lehet. Még több kivitelre szánt gabona várja az ukrán silókban, hogy útnak indítsák.
Az egyik kihívás a vasúti nyomtávok eltérő szélessége: az uniós vasúthálózat nagy részével nem kompatibilisek az ukrán vasúti kocsik, ezért a legtöbb árut át kell rakodni tehergépkocsikra vagy az uniós szabványos nyomtávnak megfelelő vasúti kocsikra. Ez a folyamat időigényes, és kevés létesítmény áll rendelkezésre a határokon az átrakodáshoz.
Ezen akadályok leküzdése és a szolidaritási folyosók létrehozása érdekében a Bizottság a tagállamokkal és az érdekelt felekkel együtt rövid távon a következő kiemelt intézkedéseken fog dolgozni:
- További teherszállító vasúti járművek, hajók és tehergépkocsik: A Bizottság felszólítja az uniós piaci szereplőket, hogy sürgősen bocsássanak rendelkezésre további járműveket. A kereslet és a kínálat összepárosítása és a megfelelő kapcsolatok kialakítása érdekében a Bizottság kapcsolatteremtő logisztikai platformot hoz létre, és felkéri a tagállamokat, hogy jelöljenek ki a szolidaritási folyosókkal foglalkozó kapcsolattartó pontokat (egyablakos ügyintézés).
- A szállítóhálózatok és az átrakodó terminálok kapacitása: Előnyben kell részesíteni az ukrán mezőgazdasági exportszállítmányokat, és a pályahálózat-működtetőknek vasúti résidőket kell biztosítaniuk e szállítmányok számára. A Bizottság arra is felszólítja a piaci szereplőket, hogy az átrakodás felgyorsítása érdekében sürgősen helyezzenek át mobil gabonarakodó gépeket az érintett határterminálokra. Az Ukrajnával kötendő közúti szállítási megállapodás szintén elhárít egyes szűk keresztmetszeteket. Az uniós fuvarozók arra való ösztönzése érdekében, hogy engedélyezzék járműveik belépését Ukrajnába, a Bizottság megvizsgálja a pénzügyi garanciák kiegészítésének lehetőségeit is.
- Vámügyi műveletek és egyéb ellenőrzések: A Bizottság sürgeti a nemzeti hatóságokat, hogy maximális rugalmassággal járjanak el, valamint biztosítsanak megfelelő számú személyzetet a határátkelőhelyeken az eljárások felgyorsítása érdekében.
- Árutárolás az EU területén: A Bizottság felméri az EU-ban rendelkezésre álló tárolókapacitást, és egyeztetni fog a tagállamokkal annak érdekében, hogy több kapacitás álljon rendelkezésre az ukrán export ideiglenes tárolására.
Az EU pénzt ad az infrastruktúra javítására - hazánk is jól járhat
Közép- és hosszú távon a Bizottság az új exportfolyosók infrastruktúra-kapacitásának növelésén, valamint Ukrajna újjáépítésének keretében új infrastrukturális összeköttetések létrehozásán is dolgozni fog.
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) következő pályázati felhívásai keretében támogathatók lesznek az Ukrajnával való közlekedési összeköttetések javítását célzó projektek, így a vasúti összeköttetésekre és a vasúti-közúti terminálokra irányulóak is. Mindezek mellett a Bizottság ma határozatot fogadott el azzal a céllal, hogy a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) szomszédos országokra való kiterjesztésére vonatkozó bizottsági politika részeként magas szintű megállapodást írjon alá Ukrajnával, aktualizálva a TEN-T-re vonatkozó térképeket - olvasható a bizottság közlemémyében.
Nagy gabonaexportőr Ukrajna
Rendes körülmények között Ukrajna gabonatermelésének 75 százalékát exportálják, és ez az éves ukrán exportbevételek mintegy 20 százalékát teszi ki. A háború előtt Ukrajna gabona- és olajosmag-exportjának 90 százaléka az ukrán fekete-tengeri kikötőkön keresztül került kivitelre. A kivitel egy-egy harmada Európába, Kínába és Afrikába irányul.