A bizottság ennyire becsüli azt a kárt, amely az amerikai repülőgyártónak nyújtott támogatások miatt az Európai Uniót éri. Az uniós testület a héten jelentette be, hogy úgy látja, az Egyesült Államok nem tett eleget az ügyben a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) által hozott döntésének, amely a tiltott támogatások megszüntetését rendelte el.

Az Európai Bizottság közleménye ismerteti, hogy a szankciók, hivatalosan a tiltott támogatások megszüntetéséig alkalmazott "ellenintézkedések" lennének, az Általános Vámtarifa és Kereskedelmi Egyezmény (GATT), az Általános Szolgáltatás Kereskedelmi Egyezmény (GATS) és a WTO keretében született megállapodásokban lefektetett kedvezmények felfüggesztését jelenthetik. Az Európai Unió viszont a vita rendezésének elősegítése érdekében vállalta, hogy nem vezet be azonnali hatállyal szankciókat, hanem ehhez előbb kikéri a WTO jóváhagyását, ami a bizottság becslése szerint 1-2 évig is eltarthat.

Az Egyesült Államok hétfőn értesítette az uniós végrehajtó-javaslattevő testületet arról, hogy meghozta a kellő intézkedéseket, hogy megfeleljen a WTO döntésének. Az európai hatóságok szerint viszont az Egyesült Államok a tiltott állami támogatásokat és azok versenytorzító hatásait nem szüntette meg, sőt a bizottság arra utaló jeleket is talált, hogy az Egyesült Államok további, az unió szerint tiltott támogatásokat nyújthatott a Boeingnak. Ezért az Európai Unió ismét a WTO-hoz fordult, hogy érvényt szerezzen a szervezet döntésének.

A WTO 2012 márciusában állapította meg, hogy az Egyesült Államok 1989 és 2006 között összesen 5-6 milliárd dollár olyan támogatást nyújtott a Boeingnak, amely összeegyeztethetetlen a WTO szabályaival, emiatt az Európai Unió és az európai Airbus repülőgépgyártó vállalat versenyhátrányt szenvedett, és érdekeik sérültek. Ezt követően a WTO Vitarendezési Testülete márciusban fél évet adott az Egyesült Államoknak, hogy a tiltott állami támogatást vagy azok negatív hatásait szüntesse meg.