A populizmus előretörése az Egyesült Államokban és máshol a világ országaiban a nagy tömegek és a felső középosztály közötti bizalom gyengülésnek közvetlen következménye - állítja Richard Edelman, a nevét viselő marketingkommunikációs cég vezérigazgatója.
A vállalkozás minden évben készít egy felmérést a világ számos országában, amely azt vizsgálja, hogyan függenek össze a szociális-jövedelmi különbségek a társadalmi rétegek közti kommunikációval.
Másként kéne beszélni
A legújabb jelentés igazi tanulsága, hogy soha nem látott szakadék alakult ki a jól tájékozott felső középosztály (a tanulmány szakzsargonja szerint az informed public) és a népesség nagy tömege között. Az előbbi csoportba a felsőfokú végzettséggel rendelkező, a saját országukban jövedelmük alapján a népesség felső 25 százalékába tartozó szakértelmiségieket sorolják.
Donald Trump sikere világos bizonyítéka annak, hogy a lakosság nagy tömegei elégedetlenek azokkal az elnökjelölt-aspiránsokkal, amelyeket a felső rétegek felkínáltak nekik - fejtegette Edelman, aki a Davosi Világgazdasági Fórumon nyilatkozott a CNBC-nek. Egyszerűen fogalmazva az utca embere nem szereti, ahogy a hagyományos elit beszél vele.
Edelman szerint az ingatlanmágnás komoly játékos az elnökválasztási versenyben, ám szerinte a mérsékelt konzervatív szavazók legkésőbb a párt nyári elnökjelölő kongresszusán szembe fordulnak vele.
Szürke jövő
További fontos tanulsága a kommunikációs cég felmérésének, hogy az emberek jövedelmi különbségeik miatt lényegesen eltérően vélekednek a jövőjükről. A vizsgálatban részt vevő országok több mint kétharmadában a megkérdezettek kevesebb mint fele véli úgy, hogy a következő öt évben jobban fog élni, mint most.
Az 28 ország közül 21-ben emberek jobban bíznak az üzleti vállalkozásokban, mint a kormányokban. Az iparágak összehasonlításában immáron a 16. egymást követő évben a technológiai szektor kapta a legjobb értékelést. A vezérigazgatók megítélése jelentősen javult az elmúlt öt évben.
Tőlük azt várják az emberek, hogy ne csak azzal foglalkozzanak, mit tud eladni a cégük a vevőknek, hanem azzal is, hogy miként járulhat hozzá a társadalom szociális gondjainak orvoslásához.