Összegyűjtötték a MarketWatch újságírói azokat a dolgokat, amelyekre már nem érdemes pénzt fordítani 2014-ben. Listájuk első helyén a kábeltelevíziós szolgáltatás áll, amelyre szerintük az USA-ban már nem érdemes előfizetni - ez Magyarországon várhatóan csak néhány év múlva lesz igaz. Az egyesült államokban 2004 óta süllyed a kábeltévé ügyfeleinek száma, a szolgáltatók 1,3 millió előfizető elvesztésével számolnak 2014-ben. A nézők az internethez pártolnak át, amelyen önálló tévécsomagok is elérhetők, illetve akit nem zavar, az némi késéssel megnézheti a nagy csatornák népszerű műsorainak ismétlését.
Nem újdonság azonban Magyarországon sem a vezetékes telefon-előfizetések visszaszorulása. Az USA-ban 2012-ben a háztartások negyven százaléka már csupán mobiltelefont használt. A legendásan jó hagyományos telefonhálózattal rendelkező Egyesült Államokban a felnőtt lakosság 38 százaléka, 90 millió ember ma már csak mobilozik, míg 2009 első felében még csak 21, 2003-ban pedig három százalék volt ez az arány.
Átalakult a drót
Mindez nem jelenti az, hogy a vezetékes telefonálás megszűnt. Az emberek egy része használja az ingyen igénybe vehető internetes Skype-ot, amellyel a világ bármely táján lévő ismerősével, rokonával, üzletfelével beszélhet akár videokapcsolatban. A WiFi-n keresztül elérhető FaceTime szintén ingyenes, emellett létezik a magicJack Plus telefonszolgáltatás, amelynek készüléket USB-porton keresztül elehet számítógéphez vagy hagyományos telefonrouterhez kapcsolni.
Ez 50 dollárba kerül, a telefonálás pedig fél évig ingyenes. Utána 1,67-2,50 dollár havidíjat kell fizetni, míg a normál telefonnál 10 dollár a minimum. Az összes újdonság feltétele, hogy legyen a háznál internetkapcsolat. A közelmúlt katasztrófái - például a New Orleans romba döntő Katrina hurrikán pusztítása -, amelyek az internet-összeköttetést és a mobilhálózatokat is taccsra vágták, azonban arra ösztönzik az emberek egy részét, hogy megtartsák hagyományos vezetékes telefonjukat.
Hanyatló GPS-mánia
Az elmúlt évtizedben az autósok jó része nem tudta elképzelni járgányát műholdas helymeghatározó rendszer nélkül. Az ehhez szükséges berendezésekből 2012-ben 7,5 milliót vásároltak az amerikai vevők, míg a divat csúcsán 2009-ben még 18 milliót adtak el a kereskedők. A magyarázat egyszerű: a 70-300 dolláros eszközt kiváltják a legtöbb okos telefonon elérhető GPS-programok. Emellett 2013-ban már az autók felét adták el beépített helymeghatározó rendszerrel.
Nem meglepő a dvd- és Blu-ray-lejátszók értékesítésének zuhanása. 2012-ben már csupán 21,3 millió kelt el belőlük, ami ötödével marad el a 2011-estől és majdnem 25 százalékkal, a 2010-estől. A dvd-zést az illegális és az előfizetéses internetes filmletöltés szorítja ki a családok életéből. A videojátékok hívei emellett filmek nézésére is használhatják Xbox vagy PlayStation4 konzoljukat.
Ne kötelezze el magát!
Csak látszólag jók a kétéves mobilszerződések - állítják az összeállítás szerzői. Először is ez alatt az idő alatt nem tud telefont cserélni az ember anélkül, hogy ne kellene ezért fizetnie. Másodszor a szerződések apró betűs részei miatt a mobilosok végül is többet fizetnek annál a havi előfizetési díjnál, amelyre a megállapodás megkötésekor számítanak. Jobb megvenni a készüléket, ha ez nagyobb kezdeti beruházással jár is, aztán fizetni a havi számlát, ami az USA-ban kisebb - gyakran fele annyi -, mint a kétéves szerződésekben szereplő havidíj.
Nem tanácsolják a MarketWatch újságírói az asztal pc-k és a laptopok vásárlását sem. A táblagépek ugyanazokat a lehetőségeket - zenehallgatás, fotómegosztás, internetes szörfözés - kínálják, mint amire a legtöbb felhasználó hagyományos gépét használja. Ugyanakkor sokkal olcsóbbak: az Apple iMac asztali gépe például 1300 dollárról indul, a MacBook laptopért legalább 1000-t kell fizetni, miközben egy iPadot meg lehet úszni 300 dollárból (66 ezer forint). A pc-k értékesítése 2012-ben négy százalékkal, a válság szaggatta 2009 óta nem látott alacsony szintre esett a világon.
Hátrább a lábakkal!
Nem érdemes fizetni az extra lábhelyért a légitársaságoknak. Az elmúlt években a cégek rákaptak arra, hogy felárat - esetenként 180 dollárt - kérnek a nagyobb helyet biztosító ülésekért. Ez 8-15 centiméterrel több lábhelyet jelent, gyakran a vészkijáratoknál lévő sorokban vagy a turistaosztály elején. Az üzleti osztály jegyei azonban csupán 100-200 dollárral kerülnek többe - ezen sokkal kényelmesebbet az ülések és a kiszolgálás is jobb. Korábban ezeket a részeket a gyakran repülőre szálló utasoknak szánták, míg most azoknak kínálják, akik hajlandók valamivel többet fizetni a nagyobb kényelemért.
Végül jó ha tudjuk, hogy leáldozott a könnyű, kicsi, gyors tüzelésű digitális kamerák korszaka is. Az USA-ban 2013-ban 11,5 millió kelt el belőlük, ami 44 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. 2014-re nyolcmilliós értékesítéssel számolnak a szakértők.
A digitális kamerák identitási válságba kerültek: akik jobb képeket akarnak csinálni, azok a nagyobb digitális tükörreflexes gépeket keresik, akiknek ez nem fontos, azok egy ketyerét, leginkább elég jó fényképeket készítő okos telefonjukat akarják maguknál tartani. Versenytársa a digitális kameráknak a GoPro is, amelyet azoknak találtak ki, akik akciófotókat vagy -videókat akarnak készíteni ahelyett, hogy egy helyben állva kattintgatnának.