Magyarországon is terjedőben van az internetes tévészolgáltatás, és minden bizonnyal előbb-utóbb nálunk is igaz lesz, ami a MarketWatch szerint az Egyesült Államokban már 2015-re is igaz: nem érdemes meghosszabbítani a kábeltévé-előfizetést. Egyelőre persze még rengeteg ügyfelük van a kábelcégeknek, az USA-ban durván 101,7 millió, ám az IBISWorld piackutató cég szerint ez a szám a következő időszakban évente nettó egymillióval fog csökkenni. Így 2019-ben már csak 97 millió kábeltévé-előfizető lesz az Egyesült Államokban.
Az emberek ebben a szolgáltatási ágban is az internetre vándorolnak. A PricewaterhouseCoopers összesítése szerint a Netfix szolgáltató netes tévézőinek száma 2014-ben 25 százalékkal nőtt 2013-hoz képest. Az Amazon Prime 14, a Hulu háromszázalékos bővülést ért el. Míg ezek esetén az előfizetés havi nyolc dollárból megúszható, a hagyományos szolgáltatóknál 123 dollárt kellett kicsengetni 2014-ben. Három évvel korábban, 2011-ben még csupán 86 dollár volt az átlag.
Vágja mással!
Az amerikaiak - akárcsak a világ más részének férfi lakosai - meglehetősen egy irányba húznak, ha a borotválkozásról van szó. A Gillette pengéit választják, amivel 66 százalékos részesdést biztosítanak a cégnek az évi közel 13 milliárd dolláros piacon. Az USA-ban működő Dollar Shave Club - amelynek tagsága háromszorosára, 1,3 millióra nőtt az elmúlt évben - megelégelte a Gillette hatalmát a borosta felett.
A klub - és a hozzá hasonló többi vásárolói csoport - elfőzetéses alapon, csomagküldéssel működő borotvavásárlási lehetőséget kínál, amivel sokat spórolhatnak a férfiak. A Dollar Shave-en keresztül megrendelt penge 1,5 dollárba kerül, miközben egy annak megfelelő Gillette-termék ötbe fáj a vevőnek. És úgy tűnik, ma már a minőség sem gond: a legfrissebb teszteken az ismeretlen nevű borotvák a Gillette termékeivel megegyező osztályzatokat kapnak. Szakértők emellett azt ajánlják, hogy aki ragaszkodik megszokott pengéjéhez, az vegye diszkontban, nagy tételben. Így is sokat spórolhat.
Mi van a vízben?
Az amerikaiak milliói fizetnek palackonként két dollárt (500 forint) a tiszta vízért, amivel nagy üzletet csinálnak egyes cégeknek. A Perrier az 1970-es évek közepén lépett piacra az első palackokkal, a piac azóta 2700 százalékkal nőtt. A Bevarage Marketing reklámcég adatai szerint 2013-ban 10,1 milliárd gallon (38,4 milliárd liter) palackos vizet adtak el az Egyesült Államokban, ami 2014-ben 12,3 milliárd gallonra nőtt. Várakozások szerint 2020-ra a palackos víz lesz a legnépszerűbb termék az üdítőital-kategóriában - ma a második helyen áll.
A palackban vásárolt víz mellett szóló legfőbb érv, hogy biztonságosabb, tisztább, mint a vezetékes víz. Valójában azonban az ilyen termékek 45 százalékának tisztított csapvíz a kiindulópontja - állítja Peter Gleick, aki könyvet írt a palackos víz sikeréről. A fogyasztók megfelelő szűrők használatával maguk is meg tudják tisztítani csapvizüket - teszi hozzá ehhez Nick Colas, a ConvergEx brókercég marketingstratégája. Ez gazdaságosabb és a palack kihagyásával kíméli a környezetet. A Brita vagy a Pur cégek szűrőinek éves pakkja csak 15 dollárba kerül.
Felejtse el!
Itt az idő a dvd-k és a cd-k végleges elfelejtésére. A dvd-k és a nagy felbontású Blu-ray korongok eladása nyolc százalékkal, 7,78 milliárd dollárra csökkent 2013-ban és az elmúlt év további zuhanást hozott. A dvd-kölcsönzők előfizetői bevétele 19 százalékkal 1,02 milliárd dollárra esett 2013-ban, miközben a digitális filmvásárlás értéke 47 százalékkal, 1,19 milliárd dollárra ugrott - derül ki a Digital Entertainment Group szakmai szervezet statisztikájából.
Először 2013-ban esett vissza a zeneszámok digitális megvásárlása, ami 2014-ben folytatódott - állítja SoundScan piackutató cég. Eközben a folyamatos zeneszolgáltatás 42 százalékkal, 70 milliárd számra ugrott 2014 első felében. A cd-k eladási bevétele 19 százalékkal, 716 millió dollárra csökkent ugyanebben az összehasonlításban - derül ki az RIAA szakmai szervezet számításából -, ám a feltámadt bakelitlemezek értékesítésének értéke 43 százalékkal, 146 millió dollárra ment fel.
Régi szép idők
A személyi számítógépek korszakának hajnalán mindenki floppykat hurcolászott magával. Óriási előrelépés volt a pendrive megjelenése, azonban ma már erre sem érdemes költeni. A szolgáltatók szabályos háborút vívnak egymással azért, hogy őrizhessék ügyfeleik adatait. A felhő adattárolás az óriási kapacitások miatt olyan olcsó, hogy a cégeknek megéri akár ingyen adni, ugyanis ezzel erősítik kapcsolatukat a fogyasztókkal - magyarázza Avram Piltch komputerszakértő.
Vannak persze akik félnek attól, hogy nem jutnak hozzá adataikhoz, ha szolgáltatójuknak technikai gondjai adódnak. Jó tudni azonban, hogy a hordozható memóriák sem biztonságosak. Sok esetben vírusokat is exportálnak-importálnak velük a felhasználók, és persze az ezeken tárolt információ is elveszhet - mármint fizikailag, ha a pendrive-ot valahol elhagyja tulajdonosuk.
Kiment a divatból
Amióta megjelentek az úgynevezett phablet okos telefonok, azaz azok a készülékek, amelyek képátlója legalább 14 centiméter, a vevők kétszer meggondolják, hogy minitáblagépet vegyenek - állítja Tom Mainelli, az IDC számítástechnikai tanácsadó cég szakértője. Azok a feladatok, amelyekhez az utóbbiakra volt szükségük, jól megoldhatók a nagy okos telefonokon, ráadásul az utóbbiakat minden további nélkül tudják hagyományos telefonként is használni és elfér a kabátzsebükben. A kétféle eszköz ára eközben lényegében ugyanott van.
Az Apple iPhone 6 Plus telefon adta a 2014-es év második felében a phabletértékesítések 40 százalékát, annak ellenére, hogy csak szeptember második felében mutatták be. Eközben a 20 centis képátlójú iPad Mini táblagéptől felfordultak a fogyasztók. Az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó Slice adatai szerint az iPadot rendelő vevők 93 százaléka a 25 centiméteres képátlót kínáló iPad Air 2 mellett dönt.
Többet ugyanazért?
Az USA-ban az utóbbi években divatba jött a whiskey fogyasztása - a skót márkáké például 134 százalékkal ugrott meg 2002 óta. Ezen belül előretörtek az "egyedi", úgynevezett fehér whiskeyk, szemben a hagyományos, boltban kapható barna társaikkal. Az utóbbiakat értékesítő cégek tűntek fel az ország minden pontján, esetenként negyven dollárba (azaz a bolti ár akár négyszeresébe) kerülő palackokat kínálva az "ínyenceknek". A szeszes italok piacával foglalkozó Technomic piackutató cég szerint friss jelentés szerint 2010 és 2012 között ötszörösére, 250 ezer ládára ugrott a fehér whiskeyk eladása.
Az eladók csodálatos történeteket mesélnek termékeikről, kezdve attól, hogy alapanyagukat külön termesztik egészen odáig, hogy összetételüket egyedi receptek alapján határozzák meg. Szakértők szerint azonban nem okos dolog felülni ennek a propagandának. A hagyományos skót vagy akár tajvani termékek lényegében ugyanazt nyújtják, mint az "egyediek". Clay Risen, az American Whiskey, Bourbon & Rye című könyv szerzője azt állítja, hogy egyetlen olyan fehér whiskeyvel sem találkozott, amelyet jobbnak talált volna hagyományos társainál.
Ráérünk arra még
Akármilyen tévéfüggő is valaki, csacsiságot csinál, ha úgynevezett 4K-s, azaz utranagy felbontású készüléket vásárol. (Az amerikaiak egyébként a kormány becslése szerint eléggé tévéfüggők: naponta átlag három órát ülnek a képernyő előtt.) A szakértők úgy vélik, akármilyen kunsztokat ígér is a 4K, egyelőre nem érdemes kiadni egy ilyen tudású tévéért 2400 dollárt (620 ezer forint), miközben egy jobb lapos tévét már 450-ért (120 ezer forint) haza lehet vinni.
A magas ár mellett a 4K ellen szól, hogy egyelőre nagyon kevés olyan tartalmat nyújtanak a tévécsatornák, amelyek ezt a képminőséget igénylik. Várhatóan két-három évbe telik, mire elég műsor lesz elérhető 4K-s szinten - mondja Phong Vu, a DealScience.com információs portál vezetője.
Emellett az új technológiára is igaz, ami elődeire: a technikai fejlődésével és a tömeggyártás felfutásával jelentősen csökkenni fognak az árak. A szakértők emlékeztetnek arra, hogy egy jókora, 42 collos képátlójú lapos tévéért 2006-2007-ben nagyjából 3000 dollárt (780 ezer forint) kellett adni, míg manapság ennek tizedéért megvásárolható.