A hitelminősítő olyan cégek adósi besorolásának a kilátását módosította negatívról stabilra, mint a Gazprom, a Rosznyefty, a Transznyefty, a Lukoil vagy például a Rosztelekom. Az S&P a múlt hét végén negatívról stabilra javította Oroszország, továbbra sem befektetési ajánlású, "BB plusz" szintű, hosszú távú államadós-besorolásának kilátását.
Az akkori döntéséhez fűzött közleményben az S&P azzal indokolta az adósi besorolás kilátásának feljavítását, hogy némileg enyhültek az orosz gazdaságra nehezedő külső kockázatok, folytatódik az orosz gazdaság hozzáigazítása az alacsony olajárakhoz, valamint az Egyesült Államok és az EU részéről elrendelt szankciókhoz.
A nemzetközi hitelminősítő a 2017-2019 közötti időszakban átlagosan 1,6 százalékos éves orosz GDP-növekedést valószínűsít, miután a gazdaság teljesítménye idén még 1 százalékkal zsugorodik.
A Standard and Poor's szerint a konszolidált orosz költségvetés deficitje idén a GDP 4,1 százaléka lesz a tavalyi 3,5 százalék után. Az S&P idei hiányvárakozása részben abból indul ki, hogy a kormány a GDP 0,3 százalékát fordítja a Vnyesekonombank, a legnagyobb állami fejlesztési pénzintézet feltőkésítésére.
Az ország megítélése már rosszabb
Oroszországot a három nagy nemzetközi hitelminősítő közül már csak a Fitch Ratings tartja a befektetési ajánlású államadós-kategóriában, de csak épphogy. A Standard & Poor's tavaly januárban, a Moody's tavaly februárban sorolta át az orosz szuverén besorolást a spekulatív - vagyis befektetésre már nem ajánlott - sávba. A Fitch Ratings-nél az orosz besorolás "BBB mínusz", negatív kilátással.
Ez egyben azt is jelenti, hogy az intézményi befektetők szempontjából - a Fitch Ratings jobb besorolása ellenére - Oroszország nem tartozik a befektetési ajánlású szuverén adósok közé. Az alapkezelők számára ugyanis általában két nemzetközi hitelminősítő ajánlása elég annak meghatározásához, hogy egy adott szuverén vagy kereskedelmi adós befektetésre ajánlottnak tekinthető-e, vagy sem. Sok alapkezelő cég szabályzata tiltja spekulatív minősítésű adósság tartását a portfoliókban, és ez szűkíti az orosz szuverén befektetési eszközök potenciális külső vásárlóinak körét.