A legnagyobb kockázatot a Fitch elemzése szerint az jelenti, hogy Lengyelország kevesebb uniós forráshoz juthat a következő, 2021-2027-es költségvetési időszakban és még az odaítélt támogatási összegek kifizetését is szigorúbb feltételekhez köthetik. Lengyelország számára ez tovább nehezítheti a helyzetet, ami Nagy-Britannia, az egyik legnagyobb nettó befizető tagállam távozásával eleve megcsappanó uniós pénzforrások miatt alakulhat ki - írta az MTI.
Lengyelország az uniós források legnagyobb nettó felhasználója. A jelenlegi 2014-2020-as költségvetési periódusban 86 milliárd euró áll a rendelkezésére, ami 2015-ös bruttó hazai termékének 20 százaléka.
Az uniós támogatások jelentős csökkentése nagyban visszavetheti a lengyel gazdaság növekedési ütemét. Amennyiben pedig a kormány a kieső összeget saját forrásaiból pótolja, az a költségvetés mozgásterét szűkíti be.
Az Európai Bizottsággal éleződő feszültség csökkentheti Lengyelország vonzerejét a befektetők szemében. Ilyen jelek egyelőre azonban nem tapasztalhatóak, 2016-ban az uniós finanszírozási ciklussal összefüggésben az egész kelet-közép-európai térségében csökkentek a beruházások. Az idei első negyedévben viszont az előző negyedévhez képest már 0,3 százalékkal nőttek a beruházások és az év egészében is a trend folytatódására lehet számítani.
Az első negyedévben 4,0 százalékos volt az éves GDP-növekedés Lengyelországban, 2017 egészében pedig 3,3 százalék lesz a 2016-os 2,7 százalék után - írja a Fitch Ratings elemzése.
Lengyelország euroszkeptikus hozzáállása ellenére is tartja magát az EU 3,0 százalékos költségvetési hiányküszöbéhez - mutat rá a Fitch -, az idei évre előirányzott deficit a GDP 2,9 százaléka. Az első félévben megnövekedett adóbevételek alapján viszont az egész évre 2,6 százalékos GDP-arányos költségvetési hiányra lehet számítani.
A Fitch elemzésében leszögezi, hogy várakozásai szerint Lengyelország továbbra is tartani fogja magát a 3,0 százalékos uniós deficitküszöbhöz és 2018-tól szigorúbb költségvetési politikát is alkalmazni fog az államadósság csökkentése érdekében. Az ország szuverén adósbesorolására peig az lehet csak negatív hatással, ha Lengyelország lazítja álláspontját a deficitküszöbbel, vagy a költségvetési politika szigorításával szemben.