A Standard & Poor's a lengyel államadós-osztályzati kilátás rontásának lehetőségére hívta fel a figyelmet a reformok visszafordítása esetére. A hitelminősítő a hosszú és rövid lejáratú lengyel szuverén devizaadósságra A mínusz/A-2, a hazai valutában kibocsátott államadósságra A/A-1 besorolást tart érvényben, egyaránt felminősítés lehetőségére utaló pozitív kilátással. A friss értékelés szerint a pozitív osztályzati kilátás tükrözi a lengyel gazdaság egyre szélesebben megalapozott növekedését, valamint a javuló költségvetési és külső fizetési mérőszámokat. Közölték ugyanakkor, hogy stabilra ronthatják a kilátást, ha visszalépéseket tapasztalnak a költségvetési konszolidációban, a makrogazdasági irányításban vagy a monetáris politikában.
A Standard & Poor's elemzői ugyanakkor nem számolnak a kiterjedt kiadásnövelő tervek teljes körű végrehajtásával, mivel az adósságplafont és a kiadásokat korlátozó alkotmányos előírások erőteljes gazdaságpolitikai rögzítő elemek. A hitelminősítő véleménye szerint azonban a tervezett bevételnövelő intézkedések ezzel együtt sem lesznek feltétlenül elégségesek a magasabb kiadások fedezésére, és ez lassíthatja a költségvetési konszolidáció folyamatát.
Az S&P szerint egyes tervezett intézkedések a befektetői bizalmat is gyengíthetik, ami visszafoghatja a lengyel gazdaság jelenleg robusztus teljesítményét. Mindemellett a PiS kötelezővé teheti a svájci frankban denominált ingatlanhitelek átváltását hazai valutára, úgy, hogy ennek teljes költsége a bankokat terheli.
A TD Securities globális befektetési tanácsadó csoport vezető közgazdásza, Paul Fage szerint ha a PiS alakít kormányt, annak "nagyon közvetlen" hatása lehet a lengyel jegybank monetáris politikájára. A monetáris tanács nyolc tagjának megbízatása jár le ugyanis januárban és februárban, és az új tagok kijelölésére hivatott hatalmi ágak mindegyikében a PiS van domináns helyzetben. A párt már jelezte szándékát a növekedés ösztönzésére, Beata Szydlo miniszterelnök-jelölt részéről pedig már elhangzottak olyan nyilatkozatok, hogy a jegybanknak többet kellene tennie a gazdaság élénkítéséért. Mindezek alapján az új monetáris testület várhatóan enyhítésre hajló lesz: a piac a jövő év közepéig 0,35 százalékponthoz közelítő jegybanki kamatcsökkentéssel számol.
Fage szerint a PiS szociális intézkedési ígéretcsomagja - például a nyugdíjkorhatár visszaállítása a korábbi szintre, az adómentességi jövedelemküszöb emelése és a családi pótlék növelése - egybevéve rendkívül költséges lenne, ha végre is hajtanák. Ezeket a terveket viszont a PiS - ha kormányra kerül - várhatóan felvizezi, annál is inkább, mivel ha az államháztartási hiány a GDP 3 százaléka fölé emelkedik, az Európai Unió ismét túlzottdeficit-eljárást kezdhet Lengyelországgal szemben, és ez az uniós folyósításokat is veszélybe sodorhatná.
Aláhúzta: a lengyel gazdaság meglehetősen jó állapotban van; a ház az idén 3,5, jövőre 3,3 százalékos GDP-növekedést vár Lengyelországban. Az adósságráta viszonylag alacsony, a szuverén adósosztályzat elsőrendű A2/A mínusz, és mindez az új kormány számára nyújt valamelyes mozgásteret még a gazdaságpolitikai botlásokhoz is - fogalmazott Fage.
Daniel Hewitt, a Barclays szakértője szintén úgy látja, hogy a PiS elsődleges fontosságúnak tartja majd a 3 százalék alatti államháztartási hiányt, mivel Lengyelország épp most került ki a túlzottdeficit-eljárás alól, és Brüsszel valószínűleg gyorsan reagálna bármilyen költségvetési elcsúszásra.
Hewitt szerint ezért a PiS várhatóan visszafogja költséges kiadási terveit.
William Jackson, a Capital Economics vezető közgazdásza úgy vélekedett, hogy bár a PiS különadókkal tervezi megterhelni a kiskereskedelmi hálózatokat és a bankokat, a költségvetési politika azonban összességében valószínűleg élénkítőbb jellegűvé válik a magasabb szociális jóléti kiadások révén, és ez a következő néhány évben gyorsíthatja a gazdasági növekedést. Jackson szerint inkább a lengyel gazdaság középtávú kilátásai adnak okot aggodalomra. Az eddigi kormány olyan szerkezeti reformokat hajtott végre, amelyek jelentősen javították a lengyelországi intézményrendszer minőségét és a kormányzási normákat. A PiS ugyanakkor nem sok készséget mutat a hasonló reformokra, és ez végső soron a beruházási aktivitás és a termelékenység növekedésének gyengüléséhez vezethet, és lassíthatja a jövedelmi felzárkózást a többi EU-gazdasághoz - vélekedett a Capital Economics elemzője.