Az ukrán szuverén osztályzat tavaly augusztusban végrehajtott előző felülvizsgálata óta növekedtek a külső finanszírozási kockázatok. A cég a pozitív kilátás visszavételével egy időben megerősítette a "B" szintű ukrán államadós-besorolást. Ez a szuverén osztályzat mélyen a spekulatív, vagyis befektetésre nem ajánlott kategóriában van, öt fokozattal a befektetési ajánlású besorolási sáv alapszintje alatt.
A Fitch szerint az Ukrajna elleni teljes körű orosz inváziót valószínűtlennek tartó alapeseti előrejelzési forgatókönyvet részben az a meggondolás alapozza meg, hogy egy ilyen katonai akcióért Oroszországnak mekkora gazdasági, katonai és geopolitikai árat kellene fizetnie. Szerepe van ebben annak is, hogy az Ukrajna elleni katonai fellépésnek nincs szilárd támogatottsága az orosz közvéleményben.
Várakozása szerint az ukrán devizatartalékok az idén 6 milliárd dollárral 25 milliárd dollárra csökkennek; ez a tartalékszint 2,8 havi folyó külső fizetési kötelezettségnek felel meg. Szerint 2023 végére az ukrán devizatartalék 3,1 havi folyó külső fizetési kötelezettséggel egyenlő szintre emelkedik, de ez is jóval elmarad a Fitch listáján "B" besorolással nyilvántartott szuverén adósok mediánjától, amely abban az időszakban várhatóan 4,2 hónap lesz.
A Fitch szerint az ukrán folyómérleg-egyenleg hiánya az idén 1,6 százalékponttal 2,6 százalékra emelkedik, és 2023-ban 3,4 százalékra bővül. A szuverén külső adósságszolgálati kötelezettség 2022-ben viszonylag magas, 4,3 milliárd dollár lesz, és jövőre 5,4 milliárd dollárra emelkedik tovább.
A Fitch az idén 2,9 százalékos növekedést vár az ukrán gazdaságban. Ez egy százalékponttal rontott előrejelzés az ukrán osztályzat tavaly augusztusi felülvizsgálata óta, és ennek indokai között szerepel a reálbérek és a magánfogyasztás növekedésének lassulása, valamint az, hogy a hazai keresletet a magas földgázárak mellett a megnövekedett geopolitikai kockázat is megterheli.