A nagy kínai energiaipari vállalatok előrehaladott tárgyalásokat folytatnak az amerikai exportőrökkel a hosszú távú cseppfolyósított földgáz (LNG) szállításának biztosítása érdekében, mivel a megugró gázárak és a hazai áramhiány fokozzák az ország üzemanyagbiztonságával kapcsolatos aggodalmakat - írta meg több forrásra hivatkozva a Reuters.
A hírügynökségi jelentés szerint legalább öt kínai cég (köztük olyan nagy állami cégek is mint a Sinopec Corporation és a China National Offshore Oil Company (CNOOC) is -, tízmilliárd dolláros értékben tárgyalnak az amerikai Cheniere Energy és a Venture Global vállalatokkal, hogy amerikai cseppfolyós gázt (LNG) szerezzenek Kína számára.
Mindez nem csak azért érdekes, mert a 2019-ben teljesen leállt, és csak az utóbbi hónapokban, csendben és szerényen újrakezdett amerika-kínai földgázkereskedelem kaphatna ezzel újfent nagyon erőre, hanem mert minderre az európai energiapiacon kialakult pánikhelyzetben kerülhet sor. Az európai gázpiacon kialakult helyzet magyarázata és megoldókulcsa is részben az, hogy az amerikai LNG-kapacitásokat legalább részben sikerülnie kell visszacsábítani az ázsiai piacokról. Ez a legnyilvánvalóbb módon úgy sikerülhet - mondta a Napi.hu-nak nyilatkozó Deák András (földgáz- és energiapiaci szakértő, a Stratégiai Védelmi Kutatóintézet tudományos főmunkatársa) -, ha az európai piaci szereplők legalább azt az árat meg tudják adni az amerikai exportért, amit a japánok és a kínaiak fizetnek.
Az amerikai-kínai tárgyalásokat természetesen a pénz mozgatja: az ázsiai földgázárak 2021-ben már több mint az ötszörösére emelkedtek a 2020-as árszinthez képest, így az illúziónak tűnik, hogy a globális gázpiacon olcsón is lehet útrakész tankert találni. A kínaiakat ráadásul az országban kialakult energiaszűke és a téli áramszünettől való félelem is egyre inkább a mindenáron való vételekre motiválja.
Már ebben is Kína a legnagyobb
A felek közt a tárgyalások augusztus óta élénken zajlanak, mindenki arra számít, hogy a tél közeledtével a kínálati oldalon még további drágulás jöhet, így néhány vevő már most sajnállja, hogy korábban nem írt alá még nagyobb időtávra, még nagyobb mennyiségre szerződést - írja a Reuters. A napokban mindebből hivatalosan annyi volt látható, hogy a CNOOC 13 évre szóló gázszállítói szerződést kötött a Cheniere-vel, mely az első jelentős LNG-volumenre kötött kontraktus a két ország cégei között 2018 óta.
A Reuters kalkulációi szerint az új beszerzésekkel Kína idén átveszi Japántól a világ legnagyobb LNG -vevője titulust. A vevők a rövid távú szállítmányokat és a hosszútávú import lehetőségeit is keresik, ami onnan nézve nem meglepő, hogy Peking a közelmúlben bejelentette: 2060-ig karbonsemlegességre állítják át a kínai gazdaságot. Ennek első és valószínűleg legfontosabb lépése az, hogy a világ legnagyobb szénerőműves flottájával rendelkező országban a szenet földgázra tudják lecserélni.